Algemeen belang moet primeren boven eigenbelang - “dading rondpunt Kalvekeetdijk-Natiënlaan niet billijk”

Op 5 juli 2017, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Openbare werken

De aanleg van het rondpunt Kalvekeetdijk-Natiënlaan is broodnodig voor de ontsluiting van het ziekenhuis maar wordt al jaren vertraagd door één eigenaar langs de Natiënlaan die enkel uit lijkt te zijn op eigenbelang en geldgewin. Dit ondanks alle mogelijke manieren van tegemoetkoming door de gemeente waaronder onder meer de hertekening van het rondpunt enkele meters verder. Daardoor moest een extra huis langs de Natiënlaan onteigend worden, wat de belastingbetaler 575.000 euro extra zal kosten. Nu de Raad voor Vergunningsbetwistingen bevestigt dat de eigenaar juridisch geen poot meer heeft om op te staan, gaat Knokke-Heist toch over tot het sluiten van een juridische dading. “Om dergelijke situaties op te lossen is geven en nemen aangewezen. Deze dading is echter niet billijk. Dit is gewoon een cheque van 230.000 euro met mogelijks nog 50.000 euro extra schadevergoedingen en per maand dat de werken langer duren nog eens 10.000 euro extra belastinggeld. Bovendien komt de gemeente dan ook nog tegemoet aan onmogelijke willetjes en grilletjes van deze ene eigenaar, zoals werfvergaderingen bijwonen met recht van spreken en eisen. Wat met alle brave inwoners en omwonenden van de Natiënlaan die braaf de lasten van de werken zullen aanvaarden ? Deze ene eigenaar stelt het eigenbelang boven het algemeen belang en de meerderheid gaat daar helemaal in mee”, vindt Anne Maertens, N-VA gemeenteraadslid en juriste.

Het rondpunt Natiënlaan-Kalvekeetdijk past in de visie om van de Natiënlaan een groenere inkomboulevard te maken en is ook broodnodig voor de ontsluiting van het ziekenhuis AZ Zeno dat in november de deuren opent. De voorbereidingen daarvoor dateren al van de vorige legislatuur.

Al jaren betwist een gedelegeerd bestuurder van een consultancy en vastgoedbedrijf, tevens eigenaar van een pand langs de Natiënlaan de beslissingen voor de aanleg van het rondpunt. Hij heeft daartoe bezwaren ingediend. Verschillende bezwaren werden weerlegd door zowel de gemeente als Agentschap Wegen en Verkeer. Voor andere bezwaren werden oplossingen gevonden. Zo werd door de gemeente akkoord gegaan om het rondpunt enkele meters op te schuiven. Gevolg was wel dat de gemeente daarom een extra onteigening moest doen, wat 575.000 euro extra kosten met zich meebrengt. Toch stapte de eigenaar ook nog naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen. In oktober 2016 besliste die Raad dat de gemeente gelijk kreeg. De eigenaar is nu nog in beroep tegen die beslissing.

Omdat de tijd dringt, en de eigenaar zich blijft verzetten tegen de start van de werken en de sloop van de woningen langs de Natiënlaan gaat de gemeente over tot een dading. Een dading is geven en nemen, klinkt het op het stadhuis. “Dat klopt, en op een bepaald moment moet je je verantwoordelijkheid nemen. Maar dit is geven en niets in de plaats terugkrijgen”, vindt Anne Maertens, gemeenteraadslid voor N-VA en juriste.

De dading voorziet in allerhande onmogelijke toegiften. Bijwonen van werfvergaderingen, eisen op welke dagen er wel of niet gewerkt wordt, eisen dat de overgang van voet-naar fietspad voor hem anders is. Welke andere bewoner, eigenaar of handelaar langs de Natiënlaan krijgt dit voorrecht ? Hij kan ook rekenen op 230.000 euro schadevergoedingen. En alsof dat nog niet genoeg is, kan er ook nog bijkomende schadevergoeding verkregen worden tot 50.000 euro. En bij elke maand vertraging der werken, kan hij nog eens 10.000 euro per maand extra krijgen. Hij moet er dus alles aan doen om schade te bewijzen en om de werken te vertragen. Daarenboven is niet de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering der werken maar Agentschap Wegen en Verkeer. De gemeente is dus maar tussenschakel maar zal wel betalen indien het verkeerd afloopt.

“Wij begrijpen niet dat dit schepencollege en deze meerderheid die voorwaarden slikken. Hoe kun je als gemeentebestuur zo de eigenbelangen van één eigenaar dienen ? En durf je als eigenaar zo je eigenbelang en je hang naar geldgewin afwentelen op de kap van 33.000 andere brave inwoners van Knokke-Heist ? De N-VA kan die dading daarom niet goedkeuren”, besluit Anne Maertens.