N-VA vraagt transparantie en duidelijke afspraken tussen gemeentebestuur en RKFC

Op 25 januari 2018, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, beleid gemeente, Openbare werken

Uit bekommernis voor RKFC, voor hun bestuur, spelers en supporters zal N-VA Knokke-Heist op de gemeenteraad donderdag duidelijkheid en transparantie vragen aan het gemeentebestuur. “Er heerst nogal wat onduidelijkheid door de mogelijke toetreding van RKFC tot de profliga en de geplande investeringen van de gemeente die niet voldoen aan de eisen van de Liga. Twee partijen die voor grote uitdagingen staan, moeten duidelijke afspraken op papier maken om de toekomst voor te bereiden. Een nefast scenario zoals met Molenhoek moeten we vermijden” vindt Luc Dieltiens, gemeenteraadslid voor N-VA. Bovendien vraagt N-VA dat de gemeente de coördinerende rol opneemt voor een geïntegreerd voetbalbeleid, op maat van Knokke-Heist waar toptalent kan doorgroeien, waar plaats is voor een topploeg maar waar ook plaats is om jeugd en volwassenen kansen te geven te voetballen zonder competitiedruk.

N-VA Knokke-Heist zal op de gemeenteraad donderdag duidelijkheid en transparantie vragen aan het gemeentebestuur. “Er heerst nu onduidelijkheid. RKFC heeft haar licentie aangevraagd om in de profliga te spelen. Knokke-Heist plant investeringen, ook voor RKFC. De werken kunnen bijna starten, maar de plannen voldoen niet aan de eisen van de Liga. Wij vragen dan ook inzage in de verslagen van de vele overlegmomenten tussen de gemeente en RKFC. Wij vragen duidelijkheid over de korte en lange termijnambities van RKFC en zicht op hun businessplan. Bovendien roepen wij het gemeentebestuur op om aan de hand van al deze gegevens ook duidelijkheid te scheppen over de samenwerking met deze voetbalclub en over het investeringsniveau dat de gemeente op zich wil nemen. Dit zal zowel voor de belastingbetaler, voor de gemeente, voor RKFC en haar supporters klaarheid scheppen”, weet Luc Dieltiens.

De N-VA wil een scenario zoals in Westkapelle vermijden. De gemeente plande 1,2 miljoen euro investeringen voor VV Westkapelle. De aanbestedingen zijn gebeurd en als de werken starten verbaast het gemeenbestuur zich erover dat het bestuur van VV Westkapelle hun ambitieniveau bijstelt. “Je mag toch aannemen dat bij onderhandelingen over investeringen beide partijen goed weten wat ze aan elkaar hebben en dat er op langere termijn nagedacht wordt”, vult Luc Dieltiens aan. “Nu zet de gemeente de geplande investeringen stop, met enkele schadeclaims tot gevolg. Je mag er niet bij stilstaan dat de investeringen uitgevoerd zijn en VV Westkapelle dan haar ambitieniveau bijstelt. Dan was 1,2 miljoen euro belastinggeld verloren”.

Bovendien vraagt N-VA Knokke-Heist om met alle voetbalclubs van Knokke-Heist, ook met Club Brugge, aan tafel te zitten en om een coördinerende rol op te nemen. “Bevraag de toekomstvisie van de clubs, kijk hoe clubs kunnen samenwerken en elkaar versterken, maak afspraken rond infrastructuur, expertisedeling zodat Knokke-Heist geld en middelen kan voorzien om de continuïteit van elke club te verzekeren”, zegt Dieltiens.  “Zo komen we tot een geïntegreerd voetbalbeleid, op maat van Knokke-Heist waar toptalent ontwikkeld wordt en kansen krijgt maar waar ook plaats is om met vrienden samen te voetballen en waar kinderen kansen krijgen om samen te spelen en te voetballen, zonder competitiedruk.”