"Iemand uitschelden kan niet"

Op 24 oktober 2014

Even de feiten op een rijtje. Gemeenteraadslid Luc Dieltiens (N-VA) betichtte op de vorige gemeenteraad de burgemeester van 'persoonlijke belangen' bij de aankoop van een winkelpand in de Sparrendreef. Dieltiens wees erop dat het gebouw met belastinggeld voor 1,3 miljoen euro werd aangekocht en dat het slechts voor 1.500 euro verhuurd wordt. Een verhuurprijs die duidelijk lager is dan die van de andere panden in de buurt.

Het gemeentebestuur liet het AGSO het pand aankopen om er een krantenwinkel in onder te brengen. Volgens Dieltiens is de échte reden dat Lippens en zijn vrienden zich niet te ver moeten verplaatsen?: kortom, een aankoop uit 'eigenbelang'. Die beschuldiging zette kwaad bloed bij de burgemeester, die de aantijging niet pikte en de zitting verliet om er kort nadien terug te keren en het laatste punt van de gemeenteraad te verdagen.

Na afloop viel er in de kringen van de Gemeentebelangen te horen, dat oppositie voeren een democratisch recht is, maar dat er aan dat weerwerk per definitie ook grenzen zijn. Daarbij vielen de woorden eerroof en laster. Donderdagavond sloeg N-VA-fractieleidster Cathy Coudyser hard op tafel en vertolkte haar diametraal tegengestelde visie. "De N-VA-fractie kan het verslag van de raadszitting van 25 september niet goedkeuren. Want dat verslag is geen correcte weergave van de werkelijkheid", aldus Coudyser. "Het feit dat de burgemeester na een van de laatste punten op de agenda de zitting abrupt heeft verlaten, wordt niet vermeld. Bij het verlaten van
de zaal gaf hij aan dat het nog te behandelen punt van de agenda verdaagd werd. In eenzelfde adem zei hij dat hij een van de NVA-raadsleden juridisch zal vervolgen. Het is voor de N-VA-fractie onaanvaardbaar dat het laatste punt naar een andere zitting wordt verdaagd, omdat er verder onderzoek nodig zou zijn. Voor de N-VA is het duidelijk dat het punt werd verdaagd om andere redenen dan een aanvullend onderzoek?!"

"Als gevolg van de verdaging is ook het punt dat door de N-VA-fractie bij hoogdringendheid werd toegevoegd, niet behandeld. Het verslag van de gemeenteraad ontbeert elke vermelding van dit feit", aldus Cathy Coudyser. "De N-VA zal het ook niet langer pikken dat een van haar verkozen mandatarissen persoonlijk op de korrel genomen wordt, enkel en alleen omdat hij of zij op een onderbouwde manier een dossier aankaart."

"Het feit dat de meerderheid vragen vanuit de oppositie niet met argumenten kan weerleggen, kan én mag geen aanleiding geven om op een emotionele en misplaatste manier naar een raadslid persoonlijk uit te halen. Helemaal onaanvaardbaar is dat de burgemeester een van onze raadsleden op straat voor het oog van journalisten en cameramensen uitscheldt. Het is bovendien niet de eerste keer dat de burgemeester een van onze raadsleden viseert in het bijzijn van burgers. Bij nieuwe incidenten zal de N-VA niet aarzelen om zelf consequent te zijn en stappen te ondernemen. Dergelijke incidenten hebben veel te maken met het democratische deficit van de gemeenteraad. Die raad is in de strikte zin van het woord geen gemeenteraad, want debatten zijn er niet, enkel monologen. Kritische noten worden vakkundig geweerd?!"

"Een voorzitter van de gemeenteraad moet de orde bewaken. Door zelf weg te lopen creëert men wanorde en chaos. Zoveel was duidelijk tijdens de gemeenteraad van september. Maar een voorzitter houdt zich ook op de achtergrond en zoekt dialoog tussen meerderheid en oppositie, hij is met andere woorden een spelverdeler, die zich boven het partijpolitieke spelletje moet kunnen plaatsen", meent Cathy Coudyser.

"We moeten af van de negatieve trend waarbij de voorzitter van de gemeenteraad, die tevens burgemeester en fractieleider van de meerderheid is, het woord blijft voeren in de plaats van schepenen die zelf over een uitgebreide dossierkennis beschikken. Dat komt het debat met voor- en tegenargumenten niet ten goede. Bovendien verhindert dit de mogelijkheid om constructief te werken en naar elkaars ideeën te luisteren. De N-VA-fractie vraagt daarom meer duidelijkheid en transparantie tijdens de gemeenteraad", besluit Cathy Coudyser.