"Schepen Morbee snijdt in de ziel van carnaval"

Op 29 mei 2015

"Om alles vlot te laten verlopen en om de veiligheid te garanderen is een structureel overleg met de gemeente meer dan noodzakelijk", weet Geert Deman. "Vandaag weet echter niemand hoe dat overleg nu gestructureerd zal worden. Wie zal nog bij dat overleg betrokken worden? Hoeveel keer zal er nog overleg zijn? En wat zal er besproken worden?"

"Wat ons betreft moet een structureel overleg tussen individuele carnavalisten, kleine en grote karren, de horeca en het Hof der Prinsen behouden blijven", zegt N-VA-fractieleidster Cathy Coudyser.

"Wij opteren voor een groep van elf, die voor zes jaar wordt verkozen. Die groep moet zo divers mogelijk samengesteld worden, volgens vooraf bepaalde criteria. Adviezen van de raad kunnen door de schepen opgevolgd worden of mits motivatie weerlegd worden. Dit alles komt het carnavalsgebeuren alleen maar ten goede. De N-VA betreurt dan ook dat er rond de ontbinding geen enkel advies gevraagd werd: noch aan de raad zelf, noch aan de Cultuurraad of de raad van bestuur van het Cultuurcentrum, die de middelen voor carnaval voorziet. Het is een eenzijdige beslissing van de schepen voor Cultuur en Verenigingen."

"De N-VA roept de carnavalsverenigingen op om verzet aan te tekenen en actie te voeren tegen deze beslissing en dit te agenderen op de Cultuurraad. Dat is het enige orgaan waarin de carnavalsverenigingen nog vertegenwoordigd zijn", aldus Cathy Coudyser.

"De adviesraad voor carnaval was politiek te zwaar geladen", reageert waarnemend burgemeester Ingrid Reubens. "Omdat er ook voor andere evenementen, zoals bijvoorbeeld Kneistival en de Zwintriatlon, geen adviesraden werden opgericht, is voorgesteld om de adviesraad voor carnaval te ontbinden."

"De adviesraad wordt omgevormd tot een werkgroep. Op die manier kan men makkelijker werken", gaat Ingrid Reubens verder. "De werkgroep bestaat uit twee lokale horecamensen, twee leden van het Hof der Prinsen en zes karrenbouwers. Kortom, een groep mensen die stuk voor stuk echt met carnaval bezig zijn."

"Het voorstel om de adviesraad voor carnaval te ontbinden en om te vormen tot een werkgroep werd trouwens unaniem goedgekeurd. Ook door N-VA-gemeenteraadslid Olivier Bodyn", besluit waarnemend burgemeester Ingrid Reubens.