300.000 euro 'voor lokale economie' naar... bijencentrum

Op 7 juni 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie, Natuur

Graaf burgemeester Leopold Lippens (GBL) trekt 300.000 euro uit voor het aanstellen van een ontwerper van een educatief bijencentrum. Die extra 300.000 euro werd tijdens het jaarplan 2016 geparkeerd onder de noemer ‘lokale economie', wat bij velen wenkbrauwen doet fronsen. “Wat heeft een bijencentrum in godsnaam met lokale economie te maken?”, vraagt oppositielid Cathy Coudyser (N-VA) zich af.

300.000 euro extra voor de lokale economie: het klonk bij velen als muziek in de oren. De budgetverhoging voor economie die het stadsbestuur doorvoerde voor het jaar 2016 blijkt echter niet bestemd voor de lokale handelaars in Knokke-Heist. Burgemeester Leopold Lippens (GBL) voerde de budgetwijziging, van 80.000 euro naar 380.000 euro, door om een ontwerper aan te stellen voor een educatief bijencentrum. Een zet die bij velen wenkbrauwen doet fronsen.

Stiefmoederlijk behandeld

“We hebben zeker niets tegen de bijtjes, maar dit is er nu toch wel over”, vindt Cathy Coudyser (GBL). “Wat heeft een bijencentrum in godsnaam met economie te maken? De gemeente doet al genoeg voor de diertjes, Knokke-Heist werd nog uitgeroepen tot meest bijvriendelijke gemeente. Ik heb de indruk dat dit een speeltje is van de burgemeester. Vroeger had hij het Zwin, maar dat is nu provinciaal domein. In het Zwin is trouwens genoeg plaats om aan bijeneducatie te doen. Het geld zou beter effectief gebruikt worden voor de lokale economie, die al jaren zijn plan moet trekken.”

Ook bij de raad van de lokale economie reageert men verbolgen. Daar vindt men dat de lokale economie stiefmoederlijk behandeld wordt. “Ik was toch even geschrokken”, reageert voorzitster Anne Vervarcke Pattyn. “Er kan veel meer gedaan worden voor de lokale economie dan dat nu het geval is. Wij krijgen geen budgetten zoals bijvoorbeeld Toerisme. 300.000 euro voor de bijtjes: dat lijkt me nu toch wel heel veel. Het geld kon bijvoorbeeld gebruikt worden voor de verdere ondersteuning van handelsverenigingen. Meer betrokkenheid zou welkom zijn.”

Bij de meerderheid klonk het tijdens de laatste gemeenteraad dat er in een eventueel bijencentrum ook een winkel ondergebracht zou worden. Toch lijkt de budgetwijziging vooral een puur boekhoudkundige ingreep te zijn. “Het moet ergens ondergebracht worden, anders kan je niets doen”, suste schepen Ingrid Reubens (GBL). “Het kan bijvoorbeeld zijn dat er onder de noemer milieu al wat veel geparkeerd stond en dat de burgemeester besliste om dit onder te brengen onder lokale economie. Dit kan later nog altijd verschoven worden naar milieu.”

Bron: Het Nieuwsblad pg. 4 - 7 juni 2016 - Junior Verbeeke

Credits foto: Het Nieuwsblad - jve