Commentaren bij het jaarverslag en de jaarrekening van de gemeente Knokke-Heist - juni 2014

Op 14 juli 2014

Sinds begin 2013 werken de Vlaamse gemeentebesturen volgens een nieuw budgettair en inhoudelijk stramien: de beheers- en beleidscyclus. De N-VA heeft als oppositiepartij de taak om politieke keuzes tegen het licht te houden, keuzes die meestal hun vertaling vinden in het jaarverslag en de jaarrekening van de gemeente. Deze documenten geven een duidelijk overzicht over de acties in de gemeente en de financiële gevolgen ervan. Zo is het voor politici en burgers mogelijk om te oordelen over de accenten die de meerderheid heeft gelegd en de beslissingen die ze heeft genomen.

In dit overzicht analyseert N-VA Knokke-Heist per beleidsdomein zowel wat goed is, maar er worden evengoed een aantal bedenkingen en werkpunten geformuleerd. Waar de N-VA andere keuzes zou maken, wordt ook wat dieper op ingegaan.

We moeten ook opmerken dat we hier enkel de analyse maken van de gemeente.  Zoals we in 2013 al opmerkten, moet men eigenlijk het geheel bekijken, dat betekent : de financiën en acties samenleggen voor zowel gemeente, Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling, de extern verzelfstandigde Vrije Tijds VZW’s (toerisme, cultuur, erfgoed en sport) en het OCMW.  We zijn dan ook verheugd dat men naar de toekomst toe deze synergie-oefening maakt.  Dan pas krijg je, als burger, zicht op het volledige plaatje.

Als bijlage vindt u het volledige volledige overzicht opgemaakt door N-VA Knokke-Heist.