Commissie Beelden in de Stad als onderdeel van de VZW Vrije Tijd

Op 6 december 2013

De commissie Beelden in de Stad geeft het stadsbestuur advies bij de aankoop van een ‘beeld’ bedoeld voor de openbare ruimte in Knokke-Heist.  Ook dit kan volgens de N-VA een slagkrachtigere commissie worden.

Nu zetelen 22 mensen, waaronder 11 politici (1/3 van de gemeenteraad !) en 11 anderen (horeca, immo, galeriehouders…)  in deze raad die enkel samengeroepen wordt bij de mogelijke aankoop van een beeld.  Dit is zelfs geen twee keer per jaar.

N-VA stelt voor om deze commissie als ‘werkgroep’ onder te brengen onder de VZW Vrije Tijd.  Indien men moet oordelen over het al of niet aankopen van een beeld, dan kan dat perfect besproken worden in deze VZW onder de leden van die Raad van Bestuur.  Tijdens de bespreking van dat punt kunnen een aantal ‘experten’ toegevoegd worden aan de vergadering die kunnen motiveren vanuit hun expertise waarom dat beeld al of niet een meerwaarde is voor Knokke-Heist, of de kunstenaar een belovend nieuw talent is of iemand die reeds naam en faam heeft en belangrijk is voor de kunstwereld, of het beeld past in de visie op Knokke-Heist, of de prijs billijk is enz.

N-VA stelt voor om daarvoor 5 experten toe te voegen nl. een plaatselijk kunstenaar, een expert uit de ‘Kunstacademie’, een galeriehouder uit Knokke-Heist en twee externe partners vb. een conservator of directeur van een museum.  Op die manier verhoog je de efficiëntie en de slagkracht van deze commissie.