Dossier Vogelzang: nog niet alle hordes genomen

Op 29 juni 2015, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Lokaal sociaal beleid - OCMW, Sociale huisvesting

De N-VA stelt tevreden vast dat het dossier Vogelzang na meer dan vijf jaar stilstand plots weer prioriteit krijgt. In maart bracht de partij de problematische situatie in de sociale woonwijk aan het licht op de gemeenteraad en in de media. Fractieleidster Cathy Coudyser (N-VA): “Het is positief dat ’T Heist Best eindelijk het dossier voor nieuwe woningen in Vogelzang prioritair behandeld. Toch stel ik mij de vraag of de nieuwe sociale woningen in 2018 wel opgeleverd kunnen worden, er zijn namelijk nog heel wat administratieve en juridische hordes die genomen moeten worden alvorens er een schop in de grond kan. Bovendien moeten de inwoners dus nog ten minste drie jaar wonen in woningen die volgens de Vlaamse Wooncode gevaarlijk en ongezond zijn”.

De bewoners van Vogelzang werden vorige week door ’T Heist Best en de schepen van Wonen uitgenodigd voor een buurtvergadering waar de geschiedenis en de toekomst van de woonwijk Vogelzang geschets werd. Die geschiedenis loopt gelijk met wat de N-VA uiteengezet heeft op de gemeenteraad waar het problematische dossier wereldkundig gemaakt werd.

De toekomstvisie is in essentie een goed-nieuws-show die vertrekt van de belofte dat in het voorjaar van 2016 gestart kan worden met de werken en dat de bewoners tegen de zomer van 2018 kunnen verhuizen. Er zijn echter nog heel wat administratieve en juridische obstakels die een vlotte afhandeling in de weg staan. De ontknoping van het dossier komt neer op het afhandelen van een ‘semi-dading’. De gemeente geeft in haar eigen communicatie zelf aan dat de semi-dading zo spoedig mogelijk zal afgewerkt worden. De N-VA hoopt dat alles vlot kan verlopen maar onderlijnt dat er administratief en juridisch nog heel wat werk aan de winkel is. De N-VA is niet gerustgesteld en zal dit dossier dus op de voet blijven volgen.

Fractieleidster Cathy Coudyser plaats nog enkele vraagtekens bij de toekomstvisie voor Vogelzang: “zelfs indien alles naar wens verloopt betekent dit dat de bewoners nog tot de zomer van 2018 in de bestaande woningen van Vogelzang blijven wonen. Dat zijn woningen waarvan we steeds opnieuw de bevestiging krijgen dat ze niet voldoen aan de basisvoorwaarden van de Vlaamse Wooncode. De N-VA blijft bij haar standpunt dat de toestand van de woningen mensonterend is en dat klein oplapwerk echt geen oplossingen biedt voor deze wijk. Wij blijven vragen om voor de drie volgende jaren een constructieve oplossing te zoeken in het belang van de bewoners van Vogelzang”.