Kings of Golf

Op 24 oktober 2014

Kings of Golf is één van de twee overblijvende toeristische evenementen die nog financieel ondersteund worden door de gemeente.  Ook dit jaar kreeg het evenement maar liefst 115.000 euro belastinggeld. De N-VA vindt dit onverantwoord omdat het één-daags evenement geen duidelijke meerwaarde biedt voor de gemeente Knokke-Heist en slechts 2000 bezoekers trekt.  N-VA vraagt bovendien een complete  bijsturing van het toeristisch beleid van Knokke-Heist.

In het Laatste Nieuws liet schepen Wittesaele optekenen dat hij “ de tering naar de nering moet zetten”.  Bijgevolg schrapte hij de evenementen Flamboyant en Valentijn. De N-VA meent dat de meerderheid duidelijk verkeerde keuzes maakt . Anne Maertens (raadslid N-VA): “ de meerderheid in Knokke-Heist kiest ervoor om twee exclusieve evenementen te ondersteunen: Kings of Golf en Zoute Grand Prix. Twee grilletjes van burgemeester Lippens. Deze evenementen gaan door tijdens dezelfde maand oktober en zijn allebei specifiek gericht op het  Zoute.  Voor alle duidelijkheid : de Zoute Grand Prix bewijst wel een meerwaarde te hebben voor de gemeente maar is intussen volwassen genoeg om zonder financiële steun van de gemeente verder te kunnen. Bij Kings of Golf ligt dat helemaal anders. Dat evenement heeft geen aantoonbare meerwaarde voor de gemeente, voor de lokale economie of voor de promotie van Knokke-Heist in binnen- en buitenland.  Het is een niche-evenement, dat elk jaar aan bezoekers verliest.  In 2013 waren er volgens gemeentelijke cijfers, 3000 bezoekers.  Dit jaar, volgens diezelfde bronnen, nog 2000.  Bovendien zou ik graag eens transparant inzage krijgen in de boekhouding van de organisatoren van deze Kings of Golf. “

De N-VA vraagt dan ook om het toeristisch beleid grondig bij te sturen want het palmares van de schepen van toerisme kan moeilijk indrukwekkend genoemd worden.  Hij schrapt alle andere initiatieven. Cathy Coudyser (fractieleidster N-VA): “Het is echt prioritair om topevenementen aan te trekken naar onze gemeente, daar is mijn partij absolute voorstander van. Die evenementen moeten echter gespreid worden over de kalme maanden van het jaar, tussen oktober en april dus. Bovendien moeten deze topevenementen ook gespreid worden over alle deelgemeenten en moeten deze evenementen het DNA van deze deelgemeente versterken.  Dat daarvoor gekeken wordt naar samenwerkingen met private-partners, is geen probleem.  Wel moeten afspraken gemaakt worden dat de gemeente blijvend operationeel-technisch ondersteunt, maar slechts voor een drietal jaar. De gemeente kan ook financiële injecties geven.  Daarna moet het evenement op punt staan en zelfbedruipend zijn.  De financiële middelen kunnen dan opnieuw gaan naar de lancering van een nieuw evenement.  Zo blijft Knokke-Heist jaar in jaar uit aantrekkelijk, met regelmatig nieuwe en unieke topevenementen. “