Knokke-Heist trekt zich terug uit Beaufort: ondoordachte en voorbarige beslissing

Op 29 juni 2015

De N-VA is verbaasd dat de gemeente Knokke-Heist zich terugtrekt uit het kunstenproject Beaufort. Een ondoordachte en voorbarige beslissing volgens de N-VA. Dit project heeft het potentieel om toeristen en kunstliefhebbers naar onze gemeente te brengen.

Sinds 2003 strijkt Beaufort om de drie jaar neer aan onze kust. Dit jaar gooiden de initiatiefnemers het over een andere boeg: één kunstenaar voor de hele kust en drie groepstentoonstellingen in Het Zwin, Raversyde en De Panne.

De vorige vier Beauforts hebben kunst naar de kust gebracht. Telkens werden dertig, vaak monumentale kunstwerken van evenveel hedendaagse kunstenaars - Jan Fabre, Daniel Buren, Antony Gormley, Philippe Aguirre en vele anderen - in de openbare ruimte van De Panne tot Knokke-Heist geplaatst. Deze keer is het roer omgegooid. Zeer tegen de zin van de Gemeentebelangen die vorige week op de gemeenteraad hebben beslist om uit het kunstenproject Beaufort te stappen. Volgens waarnemend burgemeester Ingrid Reubens is het gemeentebestuur teleurgesteld in de kunstwerken die werden opgesteld in Knokke-Heist.

Die reactie kwam er na een vraag vanuit de N-VA om het kunstenproject meer uit te spelen in de promotie en marketing van onze badstad. “Er werden vier internationale curatoren aangesteld die echt wel weten waarmee ze bezig zijn, reageerde fractieleider Cathy Coudyser. Er was jaren terug veel kritiek op de hamzuilen van Jan Fabre maar iedereen is er wel naar gaan zien. Wie zijn wij om te oordelen over kunst”, vroeg Coudyser zich af.

Waarna Ingrid Reubens nog eens herhaalde dat het college van burgemeester en schepenen zeer teleurgesteld was en dat ze bij hun beslissing blijven om nooit meer aan Beaufort deel te nemen.

Het is merkwaardig om nu net aan het begin van de openluchttentoonstelling al die beslissing te nemen reageerde fractieleider Cathy Coudyser nog. Er kan nog heel veel volk op af komen waaruit zou kunnen blijken dat de beslissing voorbarig was. “Dat kan maar we hebben beslist”, besloot Reubens die overging naar het volgende punt van de agenda.