Managementrapport Weinig investeringen en nood aan transparantie

Op 24 oktober 2014

Volgens de N-VA blijkt uit het managementrapport 2014 dat er in Knokke-Heist te weinig geïnvesteerd wordt. Na meer dan een half jaar heeft men in geen enkel beleidsdomen al meer dan 25% van de geplande investeringsbudgetten gerealiseerd. Een gebrek aan investeringen schuift de factuur door naar de volgende generatie, meent de partij. Ze pleit er ook voor om snel alle entiteiten van de gemeente (OCMW, politie, AGSO en gemeentefinanciën zelf) te consolideren om een totaaloverzicht te hebben.

Halverwege het jaar is het de taak van de financieel beheerder van de gemeente om na te gaan of de geplande doelstellingen uitgevoerd worden en of de inkomsten en uitgaven op koers zitten. Dit resulteert in het managementrapport over de eerste acht maanden van het jaar 2014.

Uit dit rapport blijkt dat de gemeente de schulden verder afbouwt en dat de inkomsten en uitgaven overwegend op koers zitten. Toch is de N-VA-fractie niet gerust. Financieel expert en gemeenteraadslid Luc Dieltiens vraagt met aandrang een consolidatie van de verschillende entitieiten: “Het is makkelijk de schulden af te bouwen op de entiteit ‘gemeente’ als op de entiteit ‘Autonoom Gemeentebedrijf’ de schulden zich opstapelen. We hebben nood aan het totaaloverzicht.”

Dieltiens gaat verder: “We halen uit het rapport nog een sombere vaststelling. Reeds in 2013 waarschuwden we de meerderheid dat ze minder investeringen gedaan hadden dan ze zelf planden.  Deze trend zet zich helaas ook in 2014 snel door. We stellen vast dat in ICT dit jaar nog niet geïnvesteerd is, terwijl die wel gepland waren. Ook op andere beleidsdomeinen halen ze niet 25% van de geplande investeringen. 7% uitgevoerd op veiligheid, 2% op ruimtelijke ordening, 5% voor stadsonderhoud, 0% voor leren en onderwijs. Dit is verontrustend’ vindt Luc Dieltiens. Wie niet meer investeert pleegt schuldig verzuim. Dit zal zich binnen de 10 à15 jaar wreken. Dan zullen we een inhaalbeweging moeten doen. We stellen dus uit en leggen de last bij de volgende generatie.

We begrijpen niet dat die  meerderheid plannen maakt, doelstellingen vastlegt en die dan niet uitvoert. Waar zijn ze dan wel mee bezig ?” aldus nog Luc Dieltiens.