N-VA gaat alleen naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2012

Op 27 augustus 2011

“De N-VA heeft naar eigen zeggen  genoeg van de manier waarop in Knokke-Heist al decennialang aan politiek wordt gedaan. De verdeel-en-heerspolitiek van burgemeester Lippens, de vriendjespolitiek, de jarenlange concentratie van de macht in handen van enkelen, … .  Het hoeft voor ons niet meer. Een breuk maken met dit verleden en ons eigen N-VA-project presenteren aan de kiezer is voor ons de enige manier om nog geloofwaardig aan politiek te kunnen doen. De roep om verandering bij de Knokke-Heistenaren klinkt steeds luider. Mensen zijn dit beu. Voor die noodzakelijke veranderingen kunnen de Knokke-Heistenaren op de N-VA rekenen”, zegt N-VA-voorzitter Cathy Coudyser. Het N-VA bestuur van Knokke-Heist kiest met deze beslissing duidelijk voor een eigen project.

U bent nogal scherp naar de Burgemeester en de Gemeentebelangen. Waarom stapt uw partij nu nog niet uit de meerderheid?

“Ja, wij zijn die manier van aan politiek doen van GBL, grondig beu. Ook de burger wil verandering, en wij willen ons eigen N-VA project aan de kiezer voorstellen.  Dit is niet de makkelijkste weg.  Het is veel makkelijker om in de formatie van de GBL te blijven, maar wij zijn overtuigd van ons eigen programma en onze eigen accenten.  Wij kiezen de moeilijkste weg, maar de duidelijke weg.  Wij kiezen ook niet voor de mandaten of de postjes maar voor de overtuiging van ons programma.  Knokke-Heist heeft er recht op.

Toch zijn wij ook niet de partij van de brokkenpiloten.  N-VA is een partij die woord houdt.  Daarom zullen wij ons tot eind 2012 loyaal opstellen en verder werken in het belang van Knokke-Heist en haar inwoners.  Als het van ons afhangt, zullen we dus de rit uitdoen, zegt Cathy Coudyser.

Is het na deze mededeling van uw partij nog langer houdbaar voor uw N-VA schepen in het college? Loopt u met andere woorden niet het risico buiten gezet te worden door de Gemeentebelangen?

“Ik herhaal dat wij, alle mandatarissen, tot 2012 verder werken, dit in het belang van Knokke-Heist en haar burgers.  Ik zie dan ook niet in welk probleem onze schepen kan hebben.”

Wie zal de N-VA lijst trekken in 2012?

“Dat is nog niet beslist.  Het is ook nog veel te vroeg.  Vandaag kondigen wij aan dat wij alleen naar de kiezer trekken.  Nu zetten we volop in op de lijstvorming en op het zoeken naar geschikte kandidaten die voluit kiezen voor het N-VA programma en de N-VA accenten en doelstellingen willen vertalen in Knokke-Heist. Wie die lijst zal trekken, zullen we ten gepaste tijde aan de bevolking meedelen, besluit de afdelingsvoorzitter.”

Op de golven van het nationale succes steeg het aantal N-VA-leden het voorbije jaar sterk. Zo bleek na de vergadering. Achter de schermen is door het bestuur en de leden hard gewerkt aan de uitbouw van de afdeling. Het bestuur is uitgebreid en verjongd. Een enthousiaste N-VA-ploeg staat naar eigen zeggen klaar om de gemeenteraadsverkiezingen voor te bereiden.

Met deze woorden, zet de N-VA Knokke-Heist in ieder geval de campagne in voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 over precies 415 dagen. We vroegen ook de Gemeentebelangen en andere partijen om een reactie. Van zodra we deze binnen krijgen kunt u deze lezen op de digitale krant van Knokke-Heist.