N-VA krijgt gelijk. Retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijk materiaal zwaar bijgestuurd

Op 4 mei 2015

In december keurde de meerderheid een retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijk materiaal goed.  Dit reglement kreeg felle kritiek van N-VA.  Ook het verenigingsleven liet van zich horen en vroeg bijsturing.  Vandaag is er een compleet aangepast reglement dat oog heeft voor het rijke verenigingsleven in Knokke-Heist.  De meerderheid moest dus inbinden.

Onduidelijk reglement, zonder overleg met de verenigingen in december 2014

Op de gemeenteraad van december haalde N-VA zwaar uit naar de meerderheid rond een nieuw retributiereglement voor het uitlenen van gemeentelijk materiaal.  Volgens Olivier Bodyn was het reglement onduidelijk en niet overlegd met de verenigingen.  ‘Vooral de onduidelijkheden in welke categorie een organisatie zich bevindt, wanneer en hoe verenigingen hun gratis beurten kunnen opnemen en de verplichte hoge transportkosten bij elke uitlening vielen ons zwaar.  Ook het feit dat op geen enkel moment overleg, laat staan advies gevraagd was aan de jeugdraad, sportraad en cultuurraad kon voor de N-VA niet.’ zegt Olivier Bodyn.

Verenigingen trokken ook aan de alarmbel

N-VA is uitermate tevreden dat de verenigingen daarna ook aan de alarmbel trokken.  De adviesraden zijn hierop bijeengekomen en hebben een brief met een reeks suggesties voor aanpassingen aan het College van Burgemeester en schepenen bezorgd.  Daarna  is ook een overlegmoment gevolgd.  Dit resulteert nu in een fundamentele koerswijziging en een complete bijsturing van het reglement. De politieke meerderheid moest dus in het zand bijten.

Realistisch reglement met aandacht voor het voortbestaan van ons rijk verenigingsleven

Volgens Olivier Bodyn is het reglement nu veel duidelijker. Men onderscheidt maar drie categorieën meer : de gemeentelijke organisaties, de verenigingen, buurt- en wijkcomités en de commerciële activiteiten.  Enkel de commerciële activiteiten zullen nog betalen voor het uitlenen van materiaal.  Dat is een belangrijke impuls voor het voortbestaan van ons rijk verenigingsleven in Knokke-Heist.  Omdat niks gratis is, en om misbruiken te voorkomen, betalen verenigingen enkel transportkosten met een minimum van 50 euro, oplopend tot 5% van de normale uitleenwaarde van het materiaal.

Opnieuw is duidelijk dat de inzet van de N-VA de verenigingen ten goede komt. Had men vroeger naar N-VA geluisterd dan had men die onrust kunnen vermijden besluit tenslotte raadslid Bodyn.