N-VA steekt de vrijwilligers een hart onder de riem

Op 5 december 2014

De N-VA streeft naar een warme en hechte samenleving en is erkentelijk voor de onbaatzuchtige inzet van duizenden vrijwilligers die elk op hun manier hieraan bijdragen. Op de Internationale Dag van het Vrijwilligerswerk zet N-VA Knokke-Heist Dirk Overstraete in de bloemetje. Met zijn vrijwilligerswerk draagt hij al meer dan dertig jaar bij aan nuttige initiatieven in de socio-culturele en erfgoedsector. Dirk is onder andere bekend als medeorganisator van de Canadese Bevrijdingsmars en als voorzitter van de Cultuurraad van Knokke-Heist.

Dirk Overstraete is actief binnen een lange lijst organisaties. Een greep uit zijn palmares: Als bezieler van de Canadese Bevrijdingsmars brengt hij al decennialang de herdenking van de bevrijding van Knokke-Heist aan het einde van de Tweede Wereldoorlog onder de aandacht, niet in het minst bij de jeugd. Zijn engagement bij het For Freedom Museum moet ook in dat kader gesitueerd worden. Daar is hij voorzitter van de vriendenkring van het For Freedom Museum.

Verder heeft Dirk een voorliefde voor erfgoed, taal en cultuur. Dat brengt hij onder meer tot uiting als voorzitter van  de Cultuurraad en als penningmeester van het Willemsfonds en de gemeentelijke bibliotheek. De liefde voor taal en cultuur trekt Dirk ook door naar de erfgoedsector waar hij actief is als secretaris van de heemkundige kring ‘Cnocke is hier’, en zijn werk bij vzw De Distel. De Distel is een organisatie voor cultuurhistorisch erfgoed dat hoofdzakelijk boeken publiceert over lokale geschiedenis. De opbrengst van de boekenverkoop gaat vooral naar sociale projecten.

Vlaams volksvertegenwoordiger Cathy Coudyser: “Dirk Overstraete is iemand die met zijn enorme inzet een ongelofelijke meerwaarde betekent voor onze gemeente. Zijn passie voor taal, cultuur en erfgoed zijn een inspiratie voor zovelen. Ook de N-VA deelt deze waarden die eigenlijk de essentie zijn van wat de identiteit van een gemeenschap bepaalt. Daarom is het vandaag een ideale dag om deze waarden in de kijker te zetten. Ik wil dan ook alle vrijwilligers bedanken die zich via hun werk inzetten voor de samenleving en Knokke-Heist, of dat nu op het vlak van heemkunde, erfgoed, taal, cultuur of gelijk wat is.“