N-VA voorstel samenstelling GECORO

Op 4 december 2013

Een uitspraak van de Bestendige Deputatie bevestigde dat de samenstelling van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (GECORO) tijdens de gemeenteraad van oktober niet democratisch verliep. De gemeenteraad kreeg in november een tweede kans. De N-VA fractie wil met de meerderheid tijdens een geheime zitting in debat gaan over de 41 kandidaturen voor de aanstelling als expert bij de commissie. De partij wil daarbij rekening houden met een mix aan expertise op de eerste plaats, deontologische overwegingen, mogelijke belangenvermengingen.

Om de stedelijke adviesraden op een kwalitatieve manier samen te stellen moeten de juiste mensen met expertise op de juiste plaats raken, voor N-VA geen vriendjespolitiek.

Het debat is nu gevoerd. Enkel, wat is debat? ‘Wij hebben kennis genomen van het voorstel van de meerderheid. Wij hebben de kans gehad ons voorstel toe te lichten. Maar op onze vraag of we tot een compromis konden komen, was het antwoord neen. De meerderheid neemt akte van ons voorstel, maar blijft bij haar voorstel. De stemming over de 41 kandidaten was dan ook een afgesproken stemming onder meerderheid en minderheid waardoor de usual suspects het gehaald hebben. Toch hebben we hier een eerste stap in de goede richting gezet’ aldus fractieleider Cathy Coudyser.

N-VA blijft wel bezorgd over de aanstelling de voorzitter. Wat de voorzitter betreft, is de mogelijke belangenvermenging niet uit te sluiten. De notaris mag dan wel met pensioen zijn, het notariskantoor is nu in beheer door zijn schoonzoon. Dit betekent dat de notaris bij elk dossier waar dit kantoor zakelijke belangen heeft, naar buiten moet. Hij kan op dat moment niet debatteren, noch stemmen. Wie moet dan debatten in goede banen leiden en het voorzitterschap waarnemen ? In elk geval zal N-VA de volgende vijf jaar blijven toezien op het naleven van deze regel uit de deontologische code.