N-VA vraagt zich af of de meerderheid de juiste keuze maakt wat de Raan betreft

Op 25 oktober 2013

De N-VA fractie is ongerust over de toekomstplannen van de meerderheid over De Raan.  Toen Geert Deman (N-VA) ontdekte dat het contract met Dalkia definitief stopgezet is, was het tijd om de meerderheid te bevragen over de toekomst van deze site. Nog voor we het antwoord in de gemeenteraad krijgen, kiest de meerderheid ervoor om de pers en de burger in te lichten.  Dat het debat in de gemeenteraad daardoor tot niets herleid wordt, kan hen niet deren.

De N-VA is opgelucht dat de meerderheid haar toekomstvisie aan de burger meedeelt.  Ze kiezen voor een hotel, geen hoogbouw, wel met een extra verdieping.  ‘Dat betekent dat ze toch geluisterd hebben naar de N-VA die altijd tegen hoogbouw op deze site geweest is’ zegt Geert Deman.

Waar we ons wel zorgen over maken is enerzijds de financiële haalbaarheid, maar ook de meerwaarde voor Knokke-Heist en anderzijds de lange termijn die ons te wachten staat alvorens dit plan werkelijkheid wordt.

‘Een hotel is maar rendabel als er minimum 80 kamers zijn.  Meer en meer professionaliseert ook deze sector zich en zijn hotelgroepen, met goede expertise, geïnteresseerd.  Hoe zal op deze site een hotel van 80 kamers gerealiseerd kunnen worden, zonder hoogbouw ?  En welk type hotel heeft men voor ogen ?  Een congreshotel of familiehotel voor zomermaanden ?’ reageert Geert Deman.

Verder vraagt N-VA zich af of Knokke-Heist uberhaupt nog nood heeft aan extra hotels.  Want in de komende jaren komen er zowieso al bij.  We denken dan aan Ibis-style op de vroegere camping St. Michel.  Ook in de Oosthoek opent binnenkort het Wellness-hotel.  Vergeet ook niet hotel La Réserve.  En er worden nog plannen gesmeed met hotelfaciliteiten.  Denk maar aan de verschillende projectzones.

Wat is de meerwaarde van nog een extra hotel voor Knokke-Heist ?  Voor N-VA is het duidelijk dat men beter investeert in een all-weather faciliteit, waar zomer en winter, scholen, families, toeristen, tweede verblijvers en eigen inwoners kunnen proeven van alles wat de Noordzee te bieden heeft.  Vandaaruit kan de toerist genieten van het stukje groen dat Heist rijk is.  Het kan de start zijn van erfgoedwandelingen, fietstochten en dergelijke meer.  En dit alles zorgt voor een extra boost voor de lokale economie.

Ondertussen staat het vroegere zwembad te verkommeren.  ‘Nu Dalkia geen enkele verantwoordelijkheid meer heeft, leent deze site zich tot verloedering, overlast en criminaliteit.  Trouwens, om een hotel op deze site in te plannen moet de bestemming van het ruimtelijk uitvoeringsplan gewijzigd worden naar toeristische zone.  Er zijn ook nog geen financiële plannen noch budgettaire plannen.  Dit alles is dus nog niet voor morgen.  De meerderheid had vroeger moeten nadenken, vooral als ze 10 jaar geleden al wisten dat dit zwembad zou sluiten’ besluit Geert Deman.