OCMW-raadsleden Coudyser, Bodyn en Deman dagen de huidige meerderheid uit om ‘echt’ werk te maken van een sociale gemeente.

Op 19 juni 2012

De onafhankelijke OCMW-raadsleden Coudyser, Bodyn en Deman vinden dat het Sociaal Beleid een beleid ‘van lopende zaken’ was en hekelen het feit dat weinig nieuwe beleidsaccenten doorgevoerd werden.  Volgens hen werd te weinig ingezet op ‘wonen’ en ‘werken’.  Ook het gebrek aan transparantie werd door de OCMW-raadsleden aangepakt.

Tijdens de OCMW-raadszitting van 13 juni werden de rekeningen en het jaarverslag 2011 goedgekeurd door de huidige meerderheid.   ‘Deze voorstelling is enkel een goed-nieuws-show, maar in werkelijkheid wordt hier een beleid van ‘lopende zaken’ gevoerd.  Wij zien in deze legislatuur geen noemenswaardige nieuwe beleidsaccenten’,  aldus de drie onafhankelijke OCMW-raadsleden.

N-VA stelt tevreden vast dat  het Sociaal Huis meer en meer de draaischijf van het lokaal Sociaal Beleid wordt.  Daar zijn inderdaad stappen in de goede richting gezet.

‘In de doelstellingen van deze legislatuur stond zeer duidelijk dat er twee prioriteiten zijn nl. wonen en werken’ stelt Cathy Coudyser.  ‘Vreemd om vast te stellen dat maar 8,9% van de gemeentelijke bijdrage gaat naar wonen.  In de volgende drie jaar moet een verdubbeling van het aantal woningen via het Sociaal Verhuurkantoor gerealiseerd worden.  En  de wachttijd voor een sociale woning is nog altijd gemiddeld vijf jaar is.  Op dat vlak zijn we koplopers in Vlaanderen. ’ vervolgt Coudyser.

‘Wat werken betreft’ vult Geert Deman aan ‘werd niets gerealiseerd.  Wie wil inzetten op werk voor allen, moet tewerkstellingsmogelijkheden creëren voor allen, ook voor mensen die het moeilijk hebben en voor wie werken niet vanzelfsprekend is.  Dit beleid heeft zes jaar lang gesproken van een klusjesdienst, maar na zes jaar is op dat vlak niets gerealiseerd.  Ook andere pistes werden te weinig of niet bewandeld. ‘

Olivier Bodyn is toch tevreden is dat naar voorstellen van N-VA geluisterd wordt.  ‘We hebben gevraagd om verslagen van Woonwinkel, Werkwinkel, managementteam… ter kennisgeving voor te leggen aan de OCMW-raadsleden.  Wat in andere gemeenten niet meer dan normaal is, moet hier gevraagd worden.  Sedert enkele maanden gebeurt dit nu.  Hoe kun je anders als OCMW-raadslid je werk doen ?  En  hoe kun je een transparant beleid voeren als OCMW-raadsleden niet op de hoogte gebracht worden van wat zich in diverse nevenraden  afspeelt.  Het is ook nog maar sedert 2012 dat OCMW-raadsleden de dossiers via PC kunnen inkijken.  In een digitale wereld, in een gemeente waar efficiëntie en transparantie nagestreefd wordt, zou dit al lang vanzelfsprekend moeten zijn.’ Vervolgt Olivier Bodyn.

Met N-VA zullen wij verder streven naar een ‘echte’ sociaal-geëngageerde  gemeente, waar plaats en werk is voor iedereen, waar een verhaal van rechten en plichten geldt en waar ‘open’ gewerkt wordt met alle OCMW-raadsleden.