Ondersteunen Zoute Grand Prix? Ja! Blanco Cheque? Nee!

Op 28 oktober 2013

De N-VA in Knokke-Heist is net als de inwoners blij met de meerwaarde die de Zoute Grand Prix betekent voor de gemeente. Toch wil de partij onder de aandacht brengen dat de gemeente naast de noodzakelijke logistieke ondersteuning zoals politie, technische dienst, brandweer, opbouw, afbraak enz. de Zoute Grand Prix ook financieel ondersteunt met een blanco cheque van maar liefst 200.000 euro.

De N-VA is voorstander van dit soort evenementen en vindt het logisch dat er logistieke en financiële ondersteuning wordt voorzien. Luc Dieltiens:” In kalme weekends brengt dat veel volk op de been, het is een evenement geworden met internationale uitstraling waar de gemeente Knokke-Heist mee van profiteert. Wij zijn echter niet akkoord dat de gemeente 200.000 euro als blanco cheque aan dat evenement geeft. We willen meer duidelijkheid over waar dat geld aan wordt besteed en vinden het de normale gang van zaken dat we evenementen, zoals de Zoute Grand Prix, die een grote som belastinggeld ter beschikking krijgen, moeten evalueren in de gemeenteraad.”

De N-VA meent dat de organisatoren van dergelijke evenementen een open boekhouding moeten voeren en dat zij het gemeentebestuur een overzicht moeten kunnen geven van alle inkomende en uitgaande gelden. Zo weet de bevolking waar het belastinggeld naar toe gaat. Enkel op die manier kun men immers evalueren of een financiële tussenkomst überhaupt nodig is.

Luc Dieltiens: “Wat de Zoute Grand Prix betreft, gaat het om 200.000 euro. Dit is en blijft veel geld. Zeker als je hoort dat inkomsten uit de inschrijvingen alleen al een miljoen euro heeft opgebracht. En dat ze naast de financiële en logistieke steun van de gemeente nog veel en grote sponsors hebben binnengehaald, dan mag je volgens mij de vraag stellen of deze blanco cheque niet wat overdreven is. Ook voor de volgende jaren lijkt het me zinvol een grondige evaluatie te doen. De Zoute Grand Prix heeft na vier jaar bewezen dat het een succes is. Zij hebben tijdens de lancering kunnen rekenen op ruime financiële ondersteuning van de gemeente. De tijd is rijp om na te gaan of dit evenement vanaf volgend jaar op eigen benen zou kunnen staan en of de gemeente zich  financieel kan terugtrekken en zich beperken tot de logistieke ondersteuning. Zo kunnen we de vrijgekomen budgettten opnieuw inzetten voor andere initiatieven die ook potentieel hebben en die ook een meerwaarde bieden voor Knokke-Heist. Die kunnen net als de Zoute Grand Prix, tijdens hun opstartfase een duwtje in de rug krijgen.  Zo garanderen we een gevarieerd en vernieuwend aanbod in Knokke-Heist en krijgen nieuwe initiatieven ook een kans. “