Op werkbezoek met Vlaams minister Geert Bourgeois

Op 30 mei 2011

Fietstocht in het kader van 10 jaar Regionale Landschappen !

Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA) bracht op 16 mei een bezoek aan het Regionaal Landschap Houtland.  Bij deze gelegenheid zette de minister 10 jaar steun van Onroerend Erfgoed aan de Vlaamse regionale landschappen in de kijker. Samen met Regionaal Landschap Houtland vzw werd een fietstocht uitgestippeld langs mooie landschapsprojecten in de regio Brugge – Damme – Beernem.

Na toespraken in kasteel Ryckevelde te Sijsele ging de tocht door Ryckevelde, de Bergbeekvallei en de Oedelemberg. Op een van de hoeves die deel uitmaken van het landschapsbedrijfsplan werd appelsap uit de hoogstamboomgaard geproefd en konden de deelnemers in gesprek treden met de landbouwer en de medewerkers van vzw Regionaal Landschap Houtland. De tocht eindigde in "Casale del vino", Egyptestraat 17 te Oedelem waar minister Geert Bourgeois onder begeleiding van Loca Labora zijn kunsten bij het scheren van hagen demonstreerde en waar de deelnemers bij een glas Italiaanse wijn en streekproducten de namiddag afsloten.

‘Als bestuurder van de VLM kan ik de werking van de Regionale Landschappen alleen maar toejuichen’ aldus Cathy Coudyser.  ‘Landschap moet bewaard blijven.  Deze regio bezit een echte landschappelijke meerwaarde.  Als we er dan ook in slagen om natuur, landbouw, cultuur, recreatie, erfgoed en toerisme evenwichtig naast elkaar te laten bestaan, komt dat iedereen ten goede.  Ik ben dan ook blij dat Minister Bourgeois in zijn beleid van Onroerend Erfgoed en Toerisme aandacht heeft voor deze invalshoek.’

Deze interessante namiddag gaf meteen ook de kans om op een informele manier kennis te maken met de nieuwe bestuursploeg van N-VA Damme.  Onze zusterafdeling wordt weldra boven de doopvont gehouden.  Ook Tijl Waelput (voorzitter N-VA Brugge) en onze arrondissementele voorzitter Erik Van In ontbraken niet.  We werden ook vergezeld door provincieraadslid en schepen van Brugge Jean-Marie Bogaert en Vlaams parlementslid Danielle Goderis-TJonck.