Schepen Morbee (GBL) snijdt in de ziel van carnaval

Op 29 mei 2015

Zonder veel overleg heeft het gemeentebestuur de ontbinding van de raad voor carnaval beslist. De motivatie die schepen Morbee daarvoor aanhaalt is dat carnaval een evenement is zoals Kneistival en de Zwintriatlon. Volgens Geert Deman, zelf lid van het Hof der Prinsen, vurig carnavalist en gemeenteraadslid voor N-VA, wordt het carnaval in Heist met deze beslissing in haar ziel geraakt: “'Carnaval in Heist is een levenswijze, die jaar in jaar uit leeft in Heist, niet enkel die vier dagen in februari. Dit is nu bij uitstek iets wat van onderuit, vanuit de Heistse bevolking komt. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur de raad voor carnaval ontbindt”.

Wat als voorzitterswissel bij de Raad voor Carnaval begon, eindigt nu in een nachtmerrie. Eind november legde Veronique Engelrelst (CD&V) haar mandaat als voorzitter neer. Een poging om het voorzitterschap te depolitiseren, waar N-VA trouwens al altijd voor pleitte, zorgt voor een nieuwe wending. Door nu de raad te ontbinden, ontbindt men ook de facto elk overleg tussen de gemeente en carnaval. “Bij carnaval zijn het niet de gemeentelijke ambtenaren die organiseren, maar het is de carnavalwereld zelf die allerhande activiteiten (aanstelling prins, grote stoet, avondstond, kindercarnaval, sprotjesdag, voetbal plakkers en vissers...) organiseert. Om alles vlot te laten verlopen en om de veiligheid te garanderen is een structureel overleg met de gemeente meer dan noodzakelijk”, vindt Geert Deman. “Vandaag weet niemand hoe dit overleg nu gestructureerd zal worden. Wie zal nog bij dat overleg betrokken worden, hoeveel keer zal er nog overleg zijn, wat zal er besproken worden ? Vallen ze ten prooi aan de wil van deze en alle toekomstige schepenen ? Aan wie kunnen ze hun advies voorleggen ? “

N-VA is voorstander om de Raad van Carnaval of de Raad van Elf  in elk geval te behouden. “Wat ons betreft moet een structureel overleg tussen individuele carnavalisten, kleine en grote karren, de horeca en Hof der Prinsen behouden blijven. elf mensen die de carnavalwereld vertegenwoordigen is ook een werkbaar geheel. En het moet zo divers mogelijk samengesteld worden, volgens vooraf bepaalde criteria”, vult Cathy Coudyser, Vlaams volksvertegenwoordiger en fractieleidster aan. ”Het Hof der Prinsen speelt voor N-VA zelfs een cruciale rol. Zij zijn het die carnaval in hun bloed hebben en al vele jaren nauw betrokken zijn bij de organisatie van carnaval. Zij kennen ook de carnavalwereld het best en ze kennen ook de tradities die elk carnaval in elke gemeente kenmerkt. Voor N-VA is het duidelijk dat die elf mensen, gekozen voor zes jaar, uit de brede carnavalwereld perfect een voorzitter uit hun midden kunnen aanduiden. Verder wordt elke politieke fractie als waarnemer betrokken, zodat elke politieke fractie weet wat leeft binnen de carnavalwereld. En uiteraard wordt ook de bevoegde schepen voor carnaval nauw betrokken. Er is in die raad een leidraad hoe en wanneer er structureel overlegd wordt. Adviezen van de raad kunnen door de schepen opgevolgd worden of mits motivatie weerlegd worden. Dit alles komt het carnavalgebeuren alleen maar ten goede.”

De N-VA betreurt ook dat er rond de ontbinding geen enkel advies gevraagd werd, noch aan de raad zelf, noch aan de cultuurraad, laat staan aan de raad van bestuur Cultuurcentrum die de middelen voor carnaval voorziet. “Dit is opnieuw een eenzijdige beslissing van de schepen voor cultuur en verenigingen”, weet Coudyser. “De N-VA roept dan ook de vele carnavalsverenigingen op om verzet aan te tekenen en actie te voeren tegen deze beslissing. De carnavalsverenigingen kunnen dit ook agenderen op de cultuurraad. Dat is het enige orgaan waar de carnavalsverenigingen nog in vertegenwoordigd zijn.“