Toelagen onder N-VA-vuur

Op 24 oktober 2014

"Het tweede initiatief dat de gemeente blijft ondersteunen, is de Kings of Golf", weet raadslid Anne Maertens. "Vorig jaar kwam desubsidie voor dit event al ter sprake. Nu blijkt dat de gemeente dit jaar 115.000 euro van het budget algemene middelen aan het evenement besteedde. En dat voor een privé-initiatief op een privé-golfterrein?! Daarom vragen we een transparante boekhouding om te zien of het inderdaad nodig is dat de gemeente nog verder tussenkomt. Wij hebben ook de cijfers van de bezoekersaantallen opgevraagd. Vorig jaar waren er dat 3.000, dit jaar 2.000. Niet overdreven veel en het aantal geïnteresseerden gaat duidelijk achteruit. Met het vrijgekomen geld kan men andere initiatieven steunen, zoals bijvoorbeeld Flamboyant. Een evenement waarin vorig jaar goede elementen zaten, maar dat moet bijgestuurd worden. Maar een evenement waar we in de kerstperiode wat mee kunnen doen.

Met de Zoute Grand Prix en de Kings of Golf ondersteunt de gemeente twee evenementen die met een tussenruimte van amper twee weken plaatsvinden. Wij vragen een betere spreiding van de ondersteunde events tussen oktober en april."

"De N-VA doet wat zij wil", reageert burgemeester Leopold Lippens. "Zij hebben de meerderheid niet. Met het gemeentebestuur blijven wij de projecten en events die onze ruggensteun verdienen, bijstaan. De N-VA is tegen de organisatie van events. Ze zijn tegen alles?! Dat is hun recht. Ik heb daar geen probleem mee. Ook Laurette Onkelinx is tegen alles en dat is mevrouw Maertens en haar groep ook. Punt aan de lijn. Wij houden daar geen rekening mee. Met 130.000 enthousiaste bezoekers was de vijfde Zoute Grand Prix een absoluut succes. Dit evenement met internationale uitstraling is een meerwaarde voor onze gemeente, voor onze horeca, voor de
hotels en voor onze handelaars. Knokke-Heist heeft lang gezocht naar een event met dergelijke internationale uitstraling. Met Pebbles Beach, Villa d'Este en Monaco behoort Knokke-Heist tot de vier Europese toplocaties voor autoliefhebbers. Men kan onmogelijk tégen zo'n topevenement zijn en dat geldt idem dito ook voor de Kings of Golf." (DM)