Uitvoeringsplan Heist West tart alle verbeelding

Op 2 december 2013

Het voorstel van de Knokke-Heistse meerderheid over het ruimtelijk uitvoeringsplan voor de Heist West tart alle verbeelding. Dit plan omvat het Dir. Gen. Willemspark, de site van De Raan maar ook het Heldenplein en het stuk Over de Elizabethlaan. Het voorstel is helemaal niet doorgesproken met de buurt, de inwoners en de handelaars aldaar. Dit uitvoeringsplan zet de deur wagenwijd open voor een hotel op de site van De Raan. Immers, men voorziet er een bestemmingswijziging van recreatie naar toeristische accomodatie. De N-VA vraagt zich, bij minder van Geert Deman, terecht af of nog een nieuw hotel economisch rendabel en haalbaar is.  'Je moet ook rekening houden met de vele nieuwe hotels die hier en daar op stapel staan. Trouwens, op deze plaats in Knokke-Heist zorg je beter voor zomer en winterfaciliteiten. Ons voorstel op daar een mariene polis van de Noordzee te maken, trekt families met kinderen, zomer en winter naar Heist. Dat zou pas een nieuwe impuls geven aan Heist en aan de handelaars in Heist.' Vindt Geert Deman.  Ook de fameuze torens langs de Elizabethlaan, vragen wel wat overleg met de buurt.

De deelgemeente Heist wacht al erg lang op een broodnodige update. Het is het eerste dossier waar de  gemeente inzake ruimtelijke ordening de vruchten plukt  van de ruimtelijke ontvoogding. De plannen voor een hotel op de site van De Raan bestaan al meer dan twee jaar en worden regelmatig door de meerderheid via de pers in de markt gezet. Ook voor de verkiezingen al lag dit dossier in de schuif, het komt dus niet plots boven water drijven. De enige die in dit dossier tijdens de verkiezingscampagne vroeg om: “Leuke ideeën voor de toekomst van De Raan” , is huidig schepen van ruimtelijke ordening Kris Demeyere. Deze laatste komt dus nu, samen met het volledige college, naar de gemeenteraad met een voorstel dat flagrant  ingaat tegen alles wat de inwoners willen. Het voorgestelde plan laat ook te veel mogelijkheden open voor interpretatie qua uitvoering.

De N-VA betreurt dat er geen overleg is gepleegd, niet met de inwoners van Heist, niet met de handelaars van Heist, niet met de tweede verblijvers en niet met de gemeenteraadsleden uit de deelgemeente Heist of de schepenen. Alles is helaas beslist in de achterkamers van het gemeentehuis. Een uitspraak van de burgemeester een tijdje geleden is dode letter gebleven : “U mag er op rekenen dat we de toekomst van De Raan in overleg zullen bespreken”.

De wensen van de meerderheid van de inwoners uit de deelgemeente Heist moeten gerespecteerd worden. Samen met de N-VA vinden zij dat de site van de Raan een all weather functie moet krijgen. Zo kan dit een plaats worden waar we op een kindvriendelijke manier iedereen de kans geven om zich bij minder goed weer ook te kunnen uitleven via spel en educatie.