Verloederde wijk vlakbij Zoute

Op 18 maart 2015

De wijk Vogelzang, in een zijstraat van de veel mooiere Graaf Jansdijk, is een curiosum in Knokke-Heist. Het contrast met de chique Lippenslaan en het Zoute op slechts enkele honderden meters van Vogelzang, is enorm. Geen enkele sociale woonwijk is er momenteel slechter aan toe, zeggen ze bij oppositiepartij N-VA. "Deze wijk is geen reclame voor Knokke-Heist, maar dat zou ze ook voor geen enkele andere gemeente zijn", zegt fractieleider Cathy Coudyser. "Je ziet het al meteen als je de woonwijk inrijdt: de afgebladderde witte verf verraadt de verwaarloosde toestand van de 26 woningen."

Barsten

Coudyser werd gecontacteerd door enkele bewoners, die liever niet reageren in de krant. Maar eerder al stelde het Agentschap Wonen Vlaanderen gebreken vast. "De waslijst is enorm: ontploffingsgevaar, brandgevaar, kans op elektrocutie, insijpelend en opstijgend vocht, kapotte ketels, rotte raamkozijnen en noem maar op. De woningen zijn duidelijk klaar voor de sloop. Dat de mensen in zo'n huizen moeten wonen, is gewoon onhoudbaar." In één van de woningen die wij gisteren binnengingen, is duidelijk schimmel te merken in zowel slaapkamer als keuken. Ook stopcontacten zitten los en er zitten barsten in het plafond. Opvallend: door de ramen van sommige huizen hebben de bewoners zicht op prachtige villa's.

Nieuwbouw

Vogelzang is opgenomen in een nieuwbouwproject. Daarvoor is een complexe grondenruil met de nv Graaf Janshoeve, de gemeente en sociale huisvestingsmaatschappij 't Heist Best nodig. In principe zouden de bewoners van Vogelzang kunnen verhuizen naar nieuwbouwappartementen langs de Graaf Jansdijk en zouden hun woningen plaats maken voor een commercieel project. Doordat het Grondwettelijk Hof in 2013 het grond- en pandendecreet vernietigde, loopt het nieuwbouwproject vertraging op. "De oplossing is simpel: ofwel geeft de sociale huisvestingsmaatschappij de kans aan de bewoners om te verhuizen, ofwel knapt ze de woningen op", zegt Cathy Coudyser.

Volgens OCMW-voorzitter Kathleen Van der Hooft (GBL) komen de klachten altijd van één persoon, al steekt ze niet weg dat de wijk aan vernieuwing toe is. "Eigenlijk had het nieuwe appartementencomplex er al moeten staan. We wachten op groen licht om die plannen verder te kunnen uitvoeren. Ik heb daar komende vrijdag nog gesprekken over tijdens het Woonforum in Gent. De woningen in Vogelzang zijn verouderd, maar we plannen voor alle bewoners een nieuwbouw. Ze zullen dus nog even op de tanden moeten bijten."

Voldoende verluchten

Dat zegt ook Bernard Despiegelaere van 't Heist Best. "Uiteraard ziet de wijk er niet zo best meer uit. We hebben een paar jaar geleden een raming laten maken om alle huizen weer in het wit te schilderen. Dat zou 100.000 euro kosten. Ongeoorloofd vinden wij, want het nieuwbouwproject kan bij wijze van spreken binnen zes maanden starten." Bij 't Heist Best zeggen ze dat er ook al kleine herstellingen zijn gebeurd in de woningen. "Vandaag (gisteren, red.) zijn we in het bewuste huis nog binnen geweest. We hebben daar condensatie vastgesteld. Dat kan gewoon uitgewassen worden. We vragen ook aan de bewoners dat ze voldoende verluchten." N-VA brengt het dossier volgende week donderdag alvast voor de gemeenteraad.