Voorstel: samenbrengen gemeentelijke vzw’s in vzw Vrije tijd

Op 5 december 2013

De N-VA wil de gemeentelijke vzw’s samenbrengen onder de noemer vzw Vrije Tijd. Dit om de transparante en efficiënte werking van de vzw’s te garanderen en te verbeteren.  De N-VA wil breken met het stramien van vergaderingen waar men weinig tot niks beslist en wil daar daadkrachtig beleid tegenover stellen.

De 4 gemeentelijke VZW’s (sportcentrum, cultuurcentrum, erfgoed en toerisme) missen slagkracht, zijn niet efficiënt en zeker niet transparant.  Evenementen zoals vb. Cartoonfestival worden gespreid over twee, soms zelfs drie VZW’s.  In elk van die VZW’s wordt beslist, maar niemand houdt het overzicht.  Er wordt elke maand 4x vergaderd over de invulling en opvolging van het meerjarenplan toerisme, cultuur, sport en erfgoed.  Maar men beperkt deze vergadering tot nietszeggende discussie over lopende programmatie, over problemen met infrastructuur of andere randfenomenen.  Men komt niet tot de kern van de zaak.

Vorm de vier VZW’s om tot 1 VZW Vrije Tijd

N-VA stelt voor om deze 4 VZW’s om te vormen tot 1 VZW. De raad van Bestuur bestaat uit een delegatie van de gemeenteraad, met respect voor de verhoudingen van de grootte van de fracties en uit het middenveld.  Dit middenveld bestaat uit mensen met een bepaalde beleidsvisie uit de vier sectoren sport, toerisme, cultuur en vrije tijd.  Zij evalueren regelmatig en sturen het beleid bij waar nodig.  Er is een transparant financieel en operationeel overzicht en 1x in een maand worden deze 4 disciplines uit het beleidsdomein Vrije Tijd besproken.  Het bespaart ons tijd en energie en het wordt boeiender.

Versterking van de gemeentelijke adviesraden.

De gemeentelijke adviesraden sport en cultuur blijven bestaan en zijn vertegenwoordigd door alle verenigingen uit deze disciplines.  De erfgoedverenigingen vallen onder de cultuurraad.   Daar kunnen operationele zaken aan bod komen die doorgegeven worden aan de diensten.  Alle verenigingen worden in de adviesraden ook uitgenodigd om ECHT beleidsadvies te geven.  Deze adviezen worden dan besproken in de VZW Vrije Tijd en meegegeven aan het college.

Op die manier versterk je de burgerparticipatie in Knokke-Heist maar ook de slagkracht van de beheersorganen.