Adviesraden in Knokke-Heist schieten doel voorbij

Op 15 juni 2016, over deze onderwerpen: beleid gemeente

De N-VA vindt dat de adviesraden in Knokke-Heist hun doel compleet voorbijschieten. Adviesraden zijn in het leven geroepen om het beleid advies te geven inzake jeugdbeleid, cultuur- en sportbeleid, natuur en milieubeleid enz. Fractieleidster Cathy Coudyser: “De adviesraden zijn helaas verworden tot organisatievehikels van het gemeentebestuur en de promotiemachine van de bevoegde schepen. Zij voeren immers blindelings en vaak onbewust campagne voor het beleid van de schepen. N-VA dringt erop aan om de adviesraden in Knokke-heist als echte constructieve adviesraden te aanzien en mensen meer te betrekken bij het tot stand komen van het beleid.”

Soms zijn adviesraden verplicht om een advies te geven. Ze kunnen echter ook ten allen tijde vrijwillig een advies geven op een belangrijk dossier. In vele gemeenten zijn de adviesraden zeer welkom en nuttig. Ze helpen de schepenen en de administratie hun beleid effectief te realiseren. Jeugdraden kunnen belangrijke input geven hoe we het jeugdbeleid kunnen concretiseren.

“In Knokke-Heist is deze meerwaarde jammergenoeg afwezig en zijn de schepenen de adviesraden liever kwijt dan rijk”, vindt Cathy Coudyser . “We kunnen niet alle verantwoordelijkheid in de schoenen van die adviesraden zelf schuiven. Die verantwoordelijkheid ligt bij het gemeentebestuur. Ze vinden adviezen immers vervelende inmengingen in het beleid en zien er het nut niet van in. De leden van de adviesraden worden door hen dan ook het liefst gerekruteerd onder hun trouwe volgelingen eerder dan onder burgers die met een gezonde kritische geest naar het beleid kijken.”

Een triest hoogtepunt is volgens de N-VA fractie hoe de meerderheid in Knokke-Heist omgaat met het verplicht advies dat nodig is voor het GAS-reglement. De jeugdraad moet hier wettelijk een advies geven. In andere gemeenten maakt men daar gebruik van om enerzijds het debat aan te gaan over overlast en de mogelijkheden om dit aan te pakken, uit te leggen wat GAS-boetes zijn en hoe het gemeentebestuur het reglement tot stand doet komen. Daarna geeft men de jeugdraad de tijd om zelf onder elkaar van gedachten te wisselen en eventuele bijsturingen, aandachtspunten en verbeterpunten toe te voegen aan het reglement alvorens het aan de gemeenteraad voorgelegd wordt.

In Knokke-Heist is dat niet het geval meent Coudyser: “In onze gemeente schuift men op het einde van de vergadering een voorgedrukt blad voor de neus van de leden van de jeugdraad. Daarop staat dat de jeugdraad gunstig/ongunstig advies geeft met betrekking tot het GAS-reglement. Men legt niets uit, laat staan dat men het uitlegt en de jeugd er hun mening laat over geven. Men plaatst nog net niet zelf de handtekening van de jeugdraad op het blad. Dit is een regelrechte aanfluiting van de capaciteiten van onze jeugd.”

N-VA dringt erop aan om de adviesraden in Knokke-heist te valoriseren als constructieve adviesraden Om de democratie in Knokke-Heist niet verder uit te hollen, moeten de inwoners beter betrokken worden bij het beleid.

Meer informatie ?

cathy.coudyser [at] n-va.be