Afvalbeleids-en beheersplan Knokke-Heist is maat voor niks

Op 30 november 2015, over deze onderwerpen: beleid gemeente

Het plan dat de toekomst van het afvalbeleid-en beheer moet uittekenen, schiet zwaar tekort.  Volgens de N-VA is het plan gebrekkig opgesteld en is er geen concrete toekomstvisie voor het afvalbeleid. Fractieleidster Cathy Coudyser (N-VA): “ Dit plan is meer een transformatieplan over hoe het afvalbeleid nu ondergebracht wordt bij het autonoom Gemeentebedrijf, hoe we omgaan met de verbrandingsoven die vanaf 2017 niet meer operationeel kan zijn en hoe we het recyclagepark herinrichten. Een afvalbeleidsplan moet echter meer zijn dan dat. Het moet het beleid uitteken over hoe we de volgende tien jaar met z’n allen minder afval kunnen produceren en hoe we de bevolking daar pro-actief bij betrekken. Daar staat echter niks over in het plan. We roepen de meerderheid op om het huiswerk opnieuw te maken “.

De essentie van een afvalbeleidsplan is volgens de Vlaamse overheid dat het concreet schetst hoe we met z’n allen de hoeveelheid afval die we produceren, kunnen verminderen. Het plan van de meerderheid straalt op dit vlak geen enkele ambitie uit en schiet zo aan haar doel voorbij. Raadslid Geert Deman (N-VA) verduidelijkt: “ De meerderheid wil wel ‘boekhoudkundig’ de hoeveelheid afval in onze gemeente verminderen. Dat wil zeggen dat de gemeente bepaald restafval van KKMO’s (kleine detailhandel) als restafval zal beschouwen. Zo daalt de hoeveelheid afval op papier. In realiteit blijft de berg echter even groot. Hiervoor zullen de kleine ondernemingen waarschijnlijk ook mee moeten betalen. Dit is zeker niet ondernemersvriendelijk”.

Er schort ook wat aan het draagvlak voor dit plan. De meerderheid haalde aan dat het belangrijk is dat dit gedragen wordt door de verschillende bevolkingsgroepen en diverse spelers. We stellen echter vast dat burgerinspraak in Knokke-Heist dode letter blijft, aangezien er over het afvalbeleidsplan op geen enkele wijze overleg is gepleegd met om het even welke bevolkingsgroep. Inspraak mag niet gedegradeerd worden tot een modewoord. Volgens de N-VA moet een uitspraak zoals ‘gedragen door de bevolking’, ook echt gedragen zijn door de bevolking. Zeker een thema zoals afvalbeleid leent zich hier perfect toe. Cathy Coudyser: “Als gevolg van dit gebrek aan draagvlak, houdt het plan ook onvoldoende rekening met de verschillende bevolkingsgroepen. Zo is het in een vergrijzende gemeente niet evident dat iedere burger tot aan het recyclagepark rijdt. Moeten we dan niet voorzien in buurtafvalstraatjes of meer glasbollen ? Moeten we niet met de lokale handelaars oplossingen zoeken voor het papier en karton ? Of moeten we onze jongeren niet meer sensibiliseren via zwerfvuilacties ? Ieder adviesorgaan of elke vereniging kan immers mee helpen zoeken naar oplossingen en het creëert draagvlak. In het plan van de meerderheid staat hier alvast niks over. Wij als N-VA vinden het nochtans belangrijk dat alle bevolkingsgroepen zoals jongeren, senioren, handelaars, verenigingen, e.d. bij het afvalbeleid betrokken worden. ”

Een plan dat een beleid voor de komende jaren moet uittekenen, stemt idealiter overeen met de realiteit. Het uittekenen van een goed beleid vereist daarom cijfermateriaal van een hoge kwaliteit. Door gewoon Vlaamse cijfers fragmentair over te nemen of deels te recupereren en die dan op onze gemeente te plakken, doet men de realiteit geen eer aan. Dat de kwaliteit van de gebruikte cijfers ondermaats is, blijkt ook uit het feit dat het plan van de meerderheid vrijwel geen relevante knelpunten bevat. Op die manier is het dus ook niet mogelijk om bepaalde knelpunten te verbeteren. Het toekomstige afvalbeleid zal dus meer van het zelfde zijn.

Het feit dat de meerderheid dit plan verdedigt kan enkel maar verklaard worden door strategische belangen. De gemeente wil in de toekomst koste wat het kost, de exploitatie van de verbrandingsoven en het afvalbeleid in handen van het autonoom Gemeentebedrijf houden. Het lijkt er dan ook op dat dit plan op maat is geschreven van het zoeken naar zoveel mogelijk middelen voor het Gemeentebedrijf. In de rest van Vlaanderen werken gemeenten omwille van schaalvoordelen en kostprijs samen in intercommunales. Meer afval in één keer aanbieden, doet immers de kostprijs dalen. Toch wil men in Knokke-Heist deze optie, de duurste optie, doorduwen. Ander opties die goedkoper zijn, onderzoekt men zelfs niet. Prestige mag wat hebben, maar niet tegen elke prijs.

Cathy Coudyser: “ We zijn tevreden dat het plan een idee van de N-VA deels overneemt. De meerderheid onderzoekt namelijk of er ondergrondse containers kunnen geplaatst worden in de buurt van grote wooneenheden. Maar er is echter meer nodig om van een omvattend afvalbeleid –en beheersplan een nuttig instrument te maken. Een degelijk plan geeft een concrete uitwerking voor de toekomst, stoelt op realistische cijfers, is met inspraak van de bevolking opgesteld en is erop gericht de bevolking te sensibiliseren. De N-VA roept de meerderheid daarom op  om het huiswerk opnieuw te maken en het voorliggende plan inhoudelijk en principieel bij te sturen.”