Bart De Wever schetst politieke uitdaging in aanloop naar 2024

Op 19 maart 2022

Partijvoorzitter Bart De Wever schetste in zijn uiteenzetting afgelopen vrijdag de opmars van het postmodernistische gedachtegoed bij de journalistieke elite in Vlaanderen en verduidelijkte hoe dit de voorbije dertig jaar gezorgd heeft voor de geleidelijke afbraak van de Vlaamse identiteit en gemeenschapsvorming. Vlaamse burgers zijn vervreemd geraakt van wie wij zijn, waar wij voor staan en welke waarden, normen en vrijheden wij voorop stellen.  Dat zorgt voor een groot gevoel van onbehagen en ongerustheid.

De Vlaming heeft dringend nood aan houvast en daarom is het noodzakelijk dat Vlamingen hun identiteit opnieuw definiëren, kennen en dat durven verdedigen.  De N-VA staat voor een gezonde, welvarende, inclusieve Vlaamse gemeenschap, met waarden en normen die gebaseerd zijn op de waarden van de Verlichting.

De link naar Oekraïne werd gemaakt. Daar voeren ze vandaag, aan de grens van Europa, oorlog voor hun identiteit, hun rechten en vrijheden.

Daarnaast vestigde hij de aandacht op de collectieve verarming die dreigt indien het Belgisch beleid niet snel wordt ingeruild voor een beleid dat rekening houdt met de beide regio’s.

De overheidsschuld in Wallonië, de Franse Gemeenschap en Brussel heeft tijdens de coronacrisis onrustwekkend grote proporties aangenomen terwijl Vlaanderen zichzelf ook in deze moeilijke omstandigheden wél begrotingsdiscipline heeft opgelegd.

De werkzaamheidsgraad in Vlaanderen ligt hoog en kan de 80% bereiken maar wordt afgeremd door het Belgische arbeidsmarktbeleid.  De werkzaamheidsgraad in Brussel en Wallonië ligt op respectievelijk 63% en 61%.

In Vlaanderen staan we voor een nooit geziene vergrijzingsgolf waarbij we Vlamingen een menswaardig pensioen willen geven en de prijsstijgingen zorgen voor een nooit geziene inflatie waarbij het spaargeld van wie werkt, spaart en onderneemt verdampt.

Tijd dus om te kiezen: werken we zo verder richting afgrond of kiezen we voor de ommekeer met een confederaal model waarbij Vlaanderen autonoom haar beleid op maat van Vlamingen kan voeren?

De Wever drukte de wens uit om de wil van de Vlamingen in het stemhokje duidelijk te maken.  Het is enkel met de N-VA dat het confederaal model tijdens de federale regeringsvorming zal op tafel gelegd worden en inspanningen zullen geleverd worden om het te bereiken. Het momentum is nu.