Blanco cheque van 3,5 miljoen voor de brandweer- en hulpverleningszone

Op 1 juli 2016, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Politie & Veiligheid

Volgens de N-VA is het opvallend dat de gemeente een blanco cheque van 3,5 miljoen aan de brandweerzone geeft, zonder dat de zone zich moet verantwoorden over de besteding ervan. Gemeenteraadslid Olivier Bodyn (N-VA): “Mijn partij is van mening dat een performant en goed uitgeruste brandweer absoluut noodzakelijk is. Daarom zullen we meer duidelijkheid vragen over de verantwoording van dit belastinggeld”.

Al meer dan een halfjaar is er voor de gemeente Knokke-Heist geen gemeentelijk plan voor de brandweer. Het is nochtans in dat plan dat het budget verantwoord moet worden dat door de zone aan de brandweer gespendeerd wordt.  Sinds 2015 zijn de brandweerkorpsen van de 17 gemeenten tussen Knokke-Heist en Oostende gefuseerd. De verschillende korpsen worden beter op elkaar afgestemd wat betreft personeel, gebouwen, brandweerwagens, ambulances, materiaal, uniformen, enz. De N-VA pleit ervoor om niet te besparen op veiligheid: “Zeker in deze tijden moet de brandweer zich op een goede manier kunnen organiseren en moet ze kunnen beschikken over kwalitatief materiaal”, vindt gemeenteraadslid Olivier Bodyn (N-VA).

Elke gemeente draagt bij om de kosten van de brandweer- en hulpverleningszone te helpen betalen. Daarom moet de hulpverleningszone aan Knokke-Heist een plan voorleggen over wat ze met die 3,5 miljoen euro zullen doen. een gemeentelijk plan voorleggen om de financiële bijdrage van Knokke-Heist te verantwoorden. Toch stelt N-VA Knokke-Heist vast dat dit plan er halverwege het jaar nog steeds niet is. Dat de meerderheid met de ogen dicht zomaar 3,5 miljoen euro betaalt aan de brandweer, komt dus de facto overeen met het geven van een blanco cheque. Olivier Bodyn: “Wij vinden dit geen goed bestuur en begrijpen niet dat deze meerderheid bij monde van schepen Degroote of de burgemeester zelf niet meer verantwoording van deze belastinggelden eist. Elke inwoner betaalt ongeveer 100 euro. Die burger mag weten wat daarmee gebeurt.”, voegt Olivier Bodyn eraan toe.

Auteur:                Olivier Bodyn

e-mail: olivier.bodyn [at] n-va.be