Cathy Coudyser vraagt om gaming op te nemen in het toekomstig beleidsplan.

Op 14 oktober 2019, over deze onderwerpen: Cultuur en erfgoed, Economie & Werk, Lokale economie, Ondernemen

N-VA parlementslid en ook gemeenteraadslid Cathy Coudyser ziet tal van mogelijkheden om met ‘gaming’ aan de slag te gaan in Knokke-Heist en vraagt dan ook om dit op te nemen in het toekomstig beleid.

De gamingindustrie is een jonge, maar steeds groeiende creatieve sector met veel start-ups maar ook bedrijven zijn die internationaal werken.  Virtual Reality en Artificial Intelligentie zijn dan ook de toekomst.  “ Het ligt in het DNA van Knokke-Heist om deze sector en die jonge, creatieve ondernemers aan te trekken.   Leegstaande panden ter beschikking stellen, bedrijfsruimte creëren en netwerken tussen grafici, gameontwikkelaars en marketingmensen opzetten, zijn maar enkele voorbeelden.   Onze lokale economie kan daar wel bij varen.  Net zoals we inzetten op mode en  design, kan deze creatieve sector meerwaarde bieden.” begint Coudyser.

“Gameontwikkelaars en gaming-toepassingen zijn vaak de basis voor nieuwe technologieën zoals Virtual of Augmented Reality en Artificiële Intelligentie.   Deze technologieën kunnen we gebruiken  in het verkeer, voor zorg en welzijn, voor onderwijs.  Als we dit in onze gemeente ontdekken, zitten we met tal van nieuwe mogelijkheden dicht bij huis.” gaat Coudyser verder.

West-Vlaanderen heeft met HOWEST de meest gerenommeerde Digital Arts opleiding in Vlaanderen.  “Creatieve jongeren toeleiden naar deze richting begint met ze te laten experimenteren met gamedesign, game-ontwikkeling en games … Daar kan MAAK en ons cultuurhuis op inspelen.  Denk maar hoe we jongeren kansen geven met theater (Appassionata, MILO…) , muziek en andere kunstvormen.  Tegelijk is dit soort vrijetijdsbesteding, naast sport en andere cultuurvormen, de manier om onze jongeren positief en geëngageerd te houden” weet Coudyser.

Bovendien speelt iedereen games.  “Games spelen is een sociale interactie.  Er ontstaan communities.  Die krijgen best een plek in onze gemeente waar men kan samenkomen.  Het cultuurhuis, ’t Verzet en andere locaties bieden mogelijkheden.  Tegelijk kunnen we via lezingen, workshops aandacht schenken aan vele vragen die bij ouders, leerkrachten en scholen leven rond games.  Kan mijn kind dit spel wel aan ?  Hoe lang mag mijn kind gamen ? Cultuureducatieve projecten rond gamen waarbij we scholen, maar ook verenigingen en buurten betrekken, zorgen mee voor een hechte gemeenschap.” vervolgt Coudyser.

“Het zou dan ook interessant kunnen zijn om het thema ‘gaming’ als rode draad doorheen het nieuw meerjarig beleidsplan van Knokke-Heist op te nemen.  Ik heb dit dan ook voorgesteld tijdens de gemeenteraad.” besluit Coudyser.