De veiligheidsdraaiboeken werden niet gevalideerd in het College van Burgemeester en Schepenen.

Op 25 augustus 2016, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

De N-VA is formeel.  Er zijn dit jaar geen Nood- en Interventieplannen goedgekeurd door de gemeenteraad voor de 3 belangrijkste zomerevenementen : Vuurwerkfestival, Nacht van het Zoute en Kneistival.  Bovendien zijn de actuele draaiboeken met aanpassingen ten opzichte van vorig jaar op vandaag niet terug te vinden in de openbare collegebesluiten.  De burgemeester en alle schepenen ontlopen hiermee elke verantwoordelijkheid.

In een periode dat extra veiligheidsmaatregelen moeten genomen worden, is waakzaamheid aan de orde.  Tot vorig jaar werden in de gemeenteraad Bijzondere Nood en Interventieplannen goedgekeurd.  Dit jaar niet.  Op de gemeenteraad donderdagavond stelde fractieleidster Cathy Coudyser daarom de vraag waarom dit jaar de gemeenteraad dit niet deed en welke maatregelen dan wel getroffen zijn om de veiligheid te garanderen.  ‘Nooit heb ik gezegd dat er geen maatregelen zijn maar we willen ze kennen.  Dit is een legitieme vraag.  In een democratie en op een gemeenteraad mag en moet elk gemeenteraadslid pertinente vragen stellen.’ aldus Coudyser.

Los van de persoonlijke verwijten die voor rekening van de burgemeester zijn, antwoordt hij dat de Gouverneur op provinciaal niveau enkel Bijzondere Nood en Interventieplannen kan goedkeuren die op voorhand door de gemeenteraad zijn aanvaard.  De gemeenteraad heeft wel degelijk een rol te spelen.  Aanpassingen op korte termijn kunnen via draaiboeken zodat er steeds een up-to-date veiligheidsplan is.  Deze manier van werken dateert al van 2012, dus ook in alle voorgaande jaren. Deze meerderheid draait nu dus de rollen om en maakt van de geactualiseerde en aangepaste draaiboeken een Nood- en Interventieplan.  Daardoor kunnen ze binnen hun vriendjes-college werken en zetten ze de gemeenteraad opnieuw buiten spel.

‘Bovendien heb ik alle openbare collegebesluiten overlopen en heb ik geen enkel Collegebesluit gevonden dat de geactualiseerde draaiboeken goedkeurt.  De burgemeester, gevolgd door al zijn schepenen, onttrekken zich dus volledig van hun verantwoordelijkheden.  Je zal maar burger, inwoner, tweede verbliijver of toerist in Knokke-Heist zijn.’ Vervolgt Coudyser.  ‘Ik zaai zeker geen angst, maar je mag verwachten van een verantwoordelijk college dat ze de spelregels inzake veiligheid goed opvolgen.  En als gemeenteraadslid is het mijn taak en plicht om dit te controleren en vragen te stellen in de gemeenteraad.  Of de burgemeester dat nu leuk vindt of niet’ voegt ze er nog aan toe.

Dit bewijst opnieuw hoe broodnodig een alerte oppositiepartij als de N-VA in Knokke-Heist is.