Deputatie weigert bouwvergunning gebedshuis Conciencestraat

Op 11 maart 2019, over deze onderwerpen: Erediensten

De West-Vlaamse Deputatie weigert de bouwvergunning voor het Sikh-gebedshuis in de H. Consciencestraat. De sikh-gemeenschap zal nu een nieuwe bouwaanvraag indienen, meer rekening houdend met geluid en mobiliteit. N-VA blijft bij haar mening dat een gebedshuis in deze straat geen oplossing is en stelt voor om de sikh-gemeenschap verder tegen betaling gebruik te laten maken van de vroegere Humorhal in Laguna.

De sikh-gemeenschap huurt tot 31 maart de vroegere Humorhal in Laguna.  Aangezien de  Humorhal, gemeentelijk eigendom, openbaar zou verkocht worden, gingen ze op zoek naar een ander onderkomen en kochten ze een woonhuis in de H. Consciencestraat.  Ze dienden een bouwaanvraag in om het woonhuis te verbouwen tot gebedshuis.  Daarop kwamen terecht heel wat bezorgdheden van de buurtbewoners o.a. rond mobiliteit, geluid, draagkracht en veiligheid van het woonhuis.  Toch leverde het College van GBL, CD&V en Open VLD in november een bouwvergunning met voorwaarden af.  Daarop trokken enkele inwoners in beroep naar de Bestendige Deputatie.  Op 21 februari weigerde de deputatie (CD&V, Open VLD en S.PA) de bouwvergunning.

Daarop vroeg Cathy Coudyser (N-VA) meer duidelijkheid.   Het College neemt kennis van de weigering van de bouwvergunning en de sikh-gemeenschap zal een nieuwe bouwaanvraag indienen, meer rekening houdend met geluid en mobiliteit.  Tegelijk lijkt de verkoop van Laguna nog niet voor meteen.  Een eerste bod was te laag, het tweede bod wordt in overweging genomen.  Maar tegelijk denkt het College er nu plots aan om Laguna niet te verkopen en in te richten voor indoor petanque.

N-VA vraagt om op korte termijn een oplossing te zoeken.  Cathy Coudyser (N-VA) : “Wij vragen in de eerste plaats om het huurcontract met de sikh-gemeenschap tijdelijk te verlengen tot er duidelijkheid is over de verkoop van Laguna.  Zo kan de sikh-gemeenschap daar hun gebedsdiensten verderzetten. ”

Ondertussen is het tijd voor een duurzame lange termijn-oplossing, in het belang van de buurtbewoners en de sikh-gemeenschap zelf.   Cathy Coudyser (N-VA) stelt het volgende voor : “Als de verkoop van Laguna toch niet doorgaat, dan stellen we voor om de ruimte verder ter beschikking te stellen van de sikh-gemeenschap.  Daarnaast vragen we om een breed onderzoek te doen of er nog bijkomende mogelijkheden zijn op deze locatie.  Indoor-petanque zien we liever in één van de vele sportsites die onze gemeente rijk is.”    Wordt Laguna toch verkocht, dan blijft de N-VA erbij dat de gemeente best samen met de sikh-gemeenschap op zoek gaat naar een ideale locatie voor hun gebedshuis.  Cathy Coudyser (N-VA) vult aan :  “De H. Consciencestraat is een woon-straat.  Met alle goede wil van de wereld past een gebedshuis daar niet.   Zoek samen naar een duurzame oplossing, in het belang van iedereen.  De sikh-gemeenschap kan het huis zelf verhuren, eventueel via het Sociaal Verhuurkantoor, of weer verkopen.”