Een niet-gedragen subsidiereglement voor onze 130 verenigingen.

Op 27 juni 2020, over deze onderwerpen: Cultuur en erfgoed

Tijdens de gemeenteraad van juni moest de gemeenteraad oordelen over een nieuw subsidiereglement voor onze 130 socio-culturele verenigingen.  De N-VA ging niet akkoord.

Wij kunnen als N-VA fractie objectief vaststellen dat het socio-cultureel subsidiereglement niet gedragen wordt door de cultuurraad en er op zijn minst onenigheid is tussen cultuurraad en administratie/bevoegde schepen.   Het college beweert dat er geen advies is, de cultuurraad bezorgde de N-VA een advies.  Daarin vroeg men om voor het moeilijke jaar 2019/2020 het gemiddelde van de 2 vorige werkingsjaren te nemen als kapstok voor subsidieverdeling en om dan na de corona-lockdown te zoeken naar een gedragen nieuw subsidiereglement.  Een constructief voorstel waar het college en de meerderheid niet wil op ingaan. 

Verder stelt de N-VA vast dat het voorliggend nieuw subsidiereglement de rol van de cultuurraad uitholt.  Voor N-VA is er wel degelijk een taak voor de cultuurraad : zij staan dichtst bij de meer dan 130 verenigingen in Knokke-Heist en kunnen dus perfect een beoordeling en subsidie-advies geven op basis van een gedragen subsidiereglement.  De taak van de administratie mag zich voor N-VA enkel beperken tot administratieve opvolging van de dossiers.  De politiek bepaalt de jaarlijkse subsidiepot en neemt op basis van de gemotiveerde beoordelingen van de cultuurraad de eindbeslissing en motiveert waarom ze eventueel het advies van de cultuurraad niet volgen.

Ook inhoudelijk bevat het voorliggend subsidiereglement een aantal onduidelijkheden die best uitgeklaard worden.

De basissubsidie is voor de verenigingen die aan actieve kunst doen niet gelijk.  Wij pleiten voor een gelijke basissubsidie voor iedereen in de categorie actieve kunstbeoefening. 

Ouderraden en serviceclubs waren tot nog toe uitgesloten van subsidies. In voorliggend reglement krijgen zij ook basissubsidies.  Vraag is of er nood aan is en of er dan rekening gehouden wordt met alle gratis ondersteuning of voordeeltarieven die zij al krijgen.

Het is niet duidelijk welke organisaties men bedoelt onder ‘private organisaties’ en op basis van welke criteria ‘private organisaties’ ook recht hebben op de basissubsidie. Er is ook geen motivering of daar behoefte aan is.
Het is niet duidelijk welke procedures nu moeten gevolgd worden en hoe criteria als ‘vernieuwend en bijzonder’ om in aanmerking te komen voor stimulans-subsidies geinterpreteerd zullen worden.
Er is onduidelijkheid  hoe men de doelstelling om de verenigingen zelfredzamer en autonomer te maken met dit reglement wil halen. 
Het vandaag goedgekeurde reglement is al bepalend voor de subsidies van het werkjaar 2019-2020, een jaar dat dus afgelopen is en door corona heel erg moeilijk was.  Waarom geen overgangsjaar of -jaren inplannen, zoals bij sport ?
Er is in het dossier geen enkele raming van hoeveel de verenigingen nu zouden ontvangen op basis van hun werking nu.  Wie krijgt meer/minder ? 
Het is niet duidelijk hoe men administratieve vereenvoudiging bewerkstelligt.
Het is niet duidelijk hoe en welke specifieke beleidsaandachtspunten zal stimuleren bij de verenigingen.

Kortom, alweer een gemiste kansDe N-VA vroeg heel duidelijk om dit subsidiereglement terug van de agenda te halen, niet te behandelen en te herwerken in volle samenwerking met de cultuurraad.  Enkel zo heb je een goedgekeurd en gedragen subsidiereglement. Maar daar had de meerderheid geen oren naar.  Dit reglement wordt door de strot geduwd, zonder enige verantwoording.  Heet dit ‘arrogantie van de macht’ ?

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is