Eerste gemeenteraad :N-VA kon al aantal keer wegen op de besluitvorming

Op 1 februari 2019, over deze onderwerpen: beleid gemeente

De eerste gemeenteraad is traditiegetrouw een vergadering met heel wat stemmingen over wie de gemeente vertegenwoordigt in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en in gemeentelijke autonome verenigingen.  Fractieleidster Cathy Coudyser stak dan ook heel wat tijd en energie om met alle partijen goede afspraken te maken.  Dit resulteerde in een afspraak met de meerderheid om ook de oppositie een stem te geven in de Woonwinkel (regisseur van het woonbeleid) en in Het Dak (beheer van de woonzorgcentra).  Op initiatief van N-VA voerde fractieleider Coudyser onderhandelingen om een huishoudelijk reglement op te maken waar iedereen zich kan in vinden.

Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO)

Verder werd ook gekeken hoe de GECORO best samengesteld wordt.  Hier kon de N-VA duidelijk haar stempel drukken, door via een voorstel tot wijziging van het oorspronkelijk voorstel van het College, te vragen naar een bredere invulling van de afgevaardigden uit het middenveld.  “Nu zullen niet enkel vertegenwoordigers uit de jeugdraad, de seniorenraad en de cultuurraad zetelen in de commissie voor ruimtelijke ordening maar zoeken we naar afgevaardigden die uit jeugd, sport, cultuur of seniorenverenigingen komen en die vanuit hun persoonlijke achtergrond ook voeling hebben met  ruimtelijke ordening.   Ook de groep experten wordt duidelijker omschreven zodat de GECORO kan beroep doen op een brede mix aan expertise.” vindt Coudyser, die daar ook in het verleden reeds voor pleitte.

Landbouwraad

Ook de landbouwraad moet hersamengesteld worden.  Hierbij had de N-VA ook een aantal voorstellen om de raad nog breder, efficiënter en duidelijker samen te stellen. Tegelijk houdt de N-VA ook zoveel mogelijk rekening met de nodige man-vrouwverhouding.  Het oorspronkelijk voorstel van het college werd dan ook ingetrokken en men zal alle ideeën en voorstellen nu eerst aftoetsen binnen de huidige landbouwraad.  Raadslid Fabienne Pottier, die ook nu al in de landbouwraad zetelt, zal de voorstellen van N-VA daar verder verdedigen.

Fietspad en bijentuin

Verder zijn er afspraken met de NMBS om een stuk grond te gebruiken om het fietspad van het station van Heist door te trekken naar het station van Knokke.  We mogen ook opnieuw de grond van een privé-eigenaar gebruiken voor een bijentuin en bijeneducatie.  Allemaal goede voorstellen, die dan ook op de steun van N-VA konden rekenen.

Kader voor de organisatie van evenementen

Belangrijk was ook dat er een kader getekend wordt om als gemeente sponsors aan te trekken voor gemeentelijke evenementen.   Raadslid Isabelle Goeminne kwam tussen om te bevestigen dat N-VA dit een goede eerste stap vindt.  Toch voegde ze eraan toe dat er  goed moet nagedacht worden hoe we dat in de praktijk brengen, hoe we dit beoordelen en hoe we toezicht houden op deze beslissingen.  Ze gaf als voorbeeld dat we best vermijden om bedrijven die producten verkopen die schadelijk kunnen zijn voor kinderen, kinderevenementen te laten sponsoren.  Zo hoort het ook niet dat bedrijven die ook andere belangen op ons grondgebied hebben, regelmatige sponsor worden.  Toch moeten we ook de vrije markt laten spelen.  Het College antwoordde dat ze de procedures van mededinging zullen toepassen.  We volgen dit verder op.

Ruimptelijk Uitvoeringsplan (RUP) Zuidelijke Rand Weskapelle

Als één van de laatste punten kwam het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Zuidelijke Rand Westkapelle opnieuw aan bod.  De burgemeester verliet de zaal, gelet op zijn persoonlijke belangen.  Cathy Coudyser : “Het blijft voor ons een raadsel waarom dit volledig moet hernomen worden.  Dit is reeds voorlopig vastgesteld in 2017, het openbaar onderzoek heeft plaatsgevonden, de bezwaren zijn behandeld, de GECORO en alle andere instanties gaven advies en toch zijn de 180 dagen waarbinnen de definitieve vaststelling moest gebeuren, verlopen.  Wat is er gebeurd ?  Waren het echt de lokale verkiezingen ? Of een vergetelheid bij de administratie ?  Het kost ons in elk geval tijd en geld.  Wij zullen ons opnieuw onthouden.  Er zitten goede elementen in dit RUP maar het bevriezen van een stuk woonuitbreidingsgebied in Westkapelle ten voordele voor het realiseren van de Tolpaertpolder (Keuvelwijk) zal hoe dan ook nog voor ellenlange juridische procedures zorgen, die de gemeentekas en dus de belastingbetaler vele duizenden euro’s zullen kosten.   We zullen dit dossier dan ook verder opvolgen. “