GAS-reglement pakt overlast aan maar is nog onvolkomen en een gemiste kans

Op 8 juni 2016, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

Het nieuwe GAS-reglement van de gemeente bevat volgens de N-VA enkele positieve elementen. Toch zijn er ook een aantal gemiste kansen en onvolkomenheden. Gemeenteraadslid Olivier Bodyn (N-VA): “De gemeente laat na om een bemiddelaar aan te stellen die vertrouwd is met Knokke-Heist. In plaats daarvan gaat de gemeente samenwerken met de bemiddelaar van Oostende. Een gemiste kans is het feit dat GAS-boetes in onze gemeente enkel uitgeschreven kunnen worden voor personen boven de 16 jaar, terwijl de wetgever voorziet dat dit al vanaf 14 jaar kan. Nochtans situeert een groot deel van de overlast in de uitgangsbuurt zich in de leeftijdscategorie 14-15 jaar”.

GAS-boetes zijn een belangrijk lokaal instrument om de overlast aan te pakken. Door de gewijzigde wetgeving moest ook Knokke-Heist het GAS-reglement aanpassen. Dat is nu gebeurd. Het GAS-reglement kan een administratieve boete tot 250 euro opleggen aan diegenen die overlast veroorzaken zoals geluidsoverlast, wildplassen, honden die niet aan de leiband lopen, hondenpoep die achtergelaten wordt of andere vormen van kleine criminaliteit. Het reglement geeft het gemeentebestuur ook de mogelijkheid om openluchtevenementen of toegestane openluchtconcessies tijdelijk of definitief te laten sluiten als de overlast te groot wordt.

“Het GAS-reglement bevat zeker positieve zaken”, stelt Olivier Bodyn. “Toch zijn er ook een aantal gemiste kansen en onvolkomenheden. Zo betreurt de N-VA dat GAS-boetes enkel kunnen voor volwassenen of jongeren boven de 16. Wettelijk bestaat de mogelijkheid om ook jongeren vanaf 14 jaar een GAS-boete op te leggen. Als we vaststellen dat de criminaliteit in de uitgaansbuurten steeds meer gebeurt door jongeren van 14 – 15 jaar, dan vinden we dat net deze groep moet aangepakt worden. Voor jongeren bestaat immers ook een verplichting om te bemiddelen. Dat betekent dat een bemiddelaar die jongeren tot inzicht kan doen komen, doen beseffen dat dit ongepast gedrag is, hen helpen zich te excuseren, hen een aangepaste ‘straf’ te geven in plaats van de geldboete enz. ”

Een andere gemiste kans is, volgens de N-VA, het aanstellen van die bemiddelaar. “In plaats van een bemiddelaar aan te stellen die lokaal verankerd is en de gemeentediensten, de wijken en het sociaal weefsel van Knokke-Heist kent, kiest deze meerderheid ervoor om samen te werken met Oostende en gebruik te maken van de Oostendse bemiddelaar”, zegt Bodyn. “Los van het feit dat die bemiddelaar Knokke-Heist onvoldoende kent, is ook het beleid tusen een grootstad en onze kustgemeente totaal verschillend en zijn ook de politieverordeningen en het GAS-reglement totaal verschillend. De N-VA fractie vraagt zich af waarom Knokke-Heist het socialistisch beleid van de grootstad Oostende moet steunen ? Het klopt dat Vandelanotte voor de bemiddelaar federale subsidies kon binnenrijven, op voorwaarde dat hij die bemiddelaar ook inzet voor andere gemeenten. Knokke-Heist loopt nu in deze socialistische val. Waarom zijn er geen andere gemeenten die mee instappen ?”.

Verder dringt de N-VA fractie erop aan snel de afsprakennota tussen de Procureur des Konings en het College van Burgemeester en Schepenen te ondertekenen. Zonder dit protocol is geen enkele gemengde inbreuk rechtsgeldig. Als dit een goed reglement moet zijn, met rechtszekerheid voor alle burgers, dan is dit protocol snel nodig.

Meer informatie ?

olivier.bodyn [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is