Gebedshuis Sikh-gemeenschap “Dubieuze en onverantwoordelijke aanpak van het gemeentebestuur”

Op 30 augustus 2018, over deze onderwerpen: Leefomgeving

N-VA begrijpt de ongerustheid van de Heistenaars in de buurt van de Hendrik Consciencestraat over de mogelijke komst van een gebedshuis. De sikhs zijn een vreedzame gemeenschap in Heist. Voor de N-VA verdienen ze een gebedsruimte op een plaats waar de kans op overlast miniem is. N-VA wijst op de dubieuze houding van het gemeentebestuur in deze kwestie: “In het verleden faciliteren ze door de leegstaande humorhal te verhuren aan de sikh-gemeenschap. Nu de Humorhal in appartementen kan omgezet worden en de gemeente dit openbaar zal verkopen, zijn de sikhs er niet meer welkom. Het gemeentebestuur helpt hen echter niet met de zoektocht naar een nieuwe locatie. De sikh-gemeenschap heeft ondertussen een pand gekocht in de Consciencestraat in Heist en vragen nu een vergunning aan om daar een gebedshuis van te maken”, zegt lijsttrekker Cathy Coudyser (N-VA).

Terechte ongerustheid van buurtbewoners

N-VA begrijpt de terechte ongerustheid van de Heistenaars in de buurt van de Consciencestraat over de mogelijke komst van een gebedshuis voor de sikh-gemeenschap. De sikhs zijn een vreedzame gemeenschap in Heist en hebben recht op een gebedshuis. Voor de N-VA verdienen ze een gebedsruimte op een plaats waar ze geen overlast bezorgen. Ze zijn in ons land een niet-erkende godsdienst en krijgen dus van geen enkele overheid subsidies of financiële steun. Wat ze kopen, betalen ze met eigen middelen.

Dubieuze houding van het gemeentebestuur

Toch laakt de N-VA de dubieuze houding van het gemeentebestuur onder leiding van graaf Lippens. Zij ondersteunen de sikh-gemeenschap immers al enkele jaren door het voormalig cultuurcentrum ‘Humorhal’ in de Laguna Beach te verhuren aan de sikh-gemeenschap. Klachten over overlast zijn er bij ons weten nooit geweest. Met de verhuur kon het gemeentebestuur wel druk zetten op de mede-eigenaars van Laguna Beach om de bestemming van de Humorhall te wijzigen van cultuurhuis naar invulling met appartementen. Dit akkoord heeft het huidig bestuur ondertussen op zak.

Nu men van de humorhall appartementen kan maken, zullen er wellicht een aantal geïnteresseerde investeerders zijn. Daarom besliste het college om de Humorhall opnieuw openbaar te verkopen. Met de verkoop in het vooruitzicht was het voor de gemeente beter om hun Sikh-huurders kwijt te zijn. Ze hebben de Sikh-gemeenschap dan ook ingelicht om dringend op zoek te gaan naar een andere locatie. De Sikhs kochten onlangs met eigen middelen een huis in de H. Consciencestraat, een rustige woonwijk in Heist. Ze rekenen uiteraard op de goodwill van de gemeente om een vergunning voor hun gebedshuis af te leveren.

Als N-VA betreuren wij deze aanpak van het huidig gemeentebestuur. “In deze delicate materie hadden ze beter samen met de Sikh-gemeenschap gezocht naar een beter geschikte locatie. Tegelijk is het de plicht van een bestuur dat verantwoordelijkheid opneemt, om haar inwoners én de sikh-gemeenschap met elkaar in contact te brengen, te informeren over de gewoonten, normen en waarden van beide gemeenschappen. Enkel op die manier ontstaat wederzijds respect en wordt samen-leven voor iedereen gemakkelijker”, aldus lijsttrekker Cathy Coudyser.