Gemeente-onderwijs op het nippertje gered in Knokke-Heist!

Op 21 augustus 2023, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Gemeentelijk Onderwijs

N-VA Knokke-Heist is heel blij dat het college, weliswaar vijf na twaalf, alsnog beslist om het gemeente-onderwijs te behouden. N-VA maar ook andere gemeenteraadsleden uit oppositie en meerderheid waren al langer tot het inzicht gekomen dat het gemeente-onderwijs in Knokke-Heist bloeit en een belangrijk cement is in je gemeenschap dat je niet zomaar kunt opgeven. N-VA herhaalt dat de argumenten van het College om de gemeentescholen over te dragen eenvoudig te weerleggen waren.

- In een vergrijzende gemeente met een dalend aantal leerlingen stijgt net het aantal leerlingen in de gemeentescholen.  Er is dus een groot vertrouwen in een sterk onderwijsproject en een sterk team.
- Het onderwijsbudget is amper 2% van een gemeentebegroting en er staan subsidies klaar om ook het Anker grondig te renoveren.  Als er ruimte-gebrek is daar werd nooit overwogen om ook voor het het Anker een nieuwe locatie te zoeken en een nieuwe school te bouwen.  We deden dit toch al voor De Pluim.
- Zelf onderwijs organiseren als gemeente kan leiden tot beleidswinsten op vlak van jeugdbeleid, kinderopvang, zelfs vrijetijdsbeleid of sociaal en preventiebeleid.  Je moet door de centen heen kijken.
- Ruimte-efficiënte creëren om betaalbaar wonen mogelijk te maken blijft mogelijk, ook met drie schoolnetten.  Het is aan het College om ruimtelijke beleidslijnen vast te leggen voor bepaalde sites zodat er duidelijkheid, transparantie en rechtszekerheid is voor de eigenaar of de projectontwikkelaar die de site wil vermarkten.

N-VA wil toch ook even wijzen op het onzorgvuldig bestuur in dit fundamenteel dossier.  “Dit dossier werd gedurende de hele procedure slecht aangepakt.  Het begon met de begripsverwarring tussen onderhandelen of verkennende gesprekken voeren, het leidde tot procedures bij de commissie zorgvuldig bestuur en in beroep bij de Vlaamse Regering die de gemeente toch terugfloot.  Overleg werd dan, ondanks pogingen, onmogelijk.  Het draagvlak was toen al helemaal weg.  N-VA riep toen reeds op om dit dossier te begraven of over de verkiezingen te tillen zodat de burger zich echt kan uitspreken.

“Wij vragen ons nog steeds af waarom dit dossier tot vandaag door de strot geduwd werd. Het college was in april nog unaniem om het gemeente-onderwijs over te hevelen aan GO!  Zij hadden immers ook onderhandelingen gevoerd en een protocolakkoord afgesloten. Op 1 september 2023 zouden de gemeentescholen als GO! scholen starten. Maar haast en spoedwerk zorgde voor de dodelijke vormfout : het wettelijk verplicht advies van de vakbonden werd te laat aan de gemeenteraadsleden bezorgd.  Dat gaf de vakbond COV, maar ook de schoolraad, de oppositiepartijen N-VA en Vooruit de moed om klacht in te dienen met als gevolg dat de gouverneur de gemeenteraadsbeslissing van april vernietigde.” zeggen de gemeenteraadsleden Goeminne, Coudyser en Pottier in koor.

De N-VA is wel verbaasd dat datzelfde college die vorige week nog een extra gemeenteraad samenriep om nog eens te stemmen over het dossier want het was maar een ‘vormfout’, vandaag communiceert dat ze de gemeentescholen behouden.  “Het kan niet anders dat er zich binnen GBL hevige discussies hebben afgespeeld.  De Knokke-Heistenaar verdient beter dan een zwalpend bestuur die nu na dit debacle nog een jaar verder moet.“ besluit N-VA voorzitter Steve Ronse.