Gemeentebestuur haakt af voor kwaliteitslabel duurzame en kwalitatieve stranden ‘Blauwe Vlag’ Gemiste kans volgens de N-VA

Op 10 april 2018, over deze onderwerpen: Toerisme

N-VA Knokke-Heist vroeg op de laatste gemeenteraad waarom het gemeentebestuur het behalen van het kwaliteitslabel voor duurzame, kwalitatieve stranden -‘Blauwe Vlag’- stopgezet heeft. Dat is een gemiste kans volgens N-VA Knokke-Heist. ”Als je je als kustgemeente kunt onderscheiden van andere gemeenten door als eerste het label te halen en vervolgens de andere kustgemeenten kunt aansporen dit ook te doen, dan pas ben je ambitieus. Nu is er een afwachtende houding. Dat is een gemiste kans”, meent fractieleidster en Vlaams parlementslid Cathy Coudyser. De N-VA pleit er voor het label Blauwe Vlag toch te behalen en om meteen ook het kwaliteitslabel ‘Groene sleutel’ te promoten bij toeristische logies, het label voor duurzame toeristische logies en horeca. Goodplanet, de internationale organisatie die instaat voor deze kwaliteitslabels werkt daarvoor al samen met Toerisme Vlaanderen en met Horeca Vlaanderen.

“Als toeristische gemeente is kwaliteit belangrijk. Uitpakken met dergelijke kwaliteitslabels, je toeristische ondernemers sensibiliseren om deze kwaliteitslabels te halen, verhoogt het imago van een kwalitatieve en duurzame gemeente”, vindt Cathy Coudyser, in het Vlaams Parlement toerisme opvolgt. Knokke-Heist was nochtans het traject voor het behalen van de ‘Blauwe Vlag’ opgestart. Er moest maar 1 opvolgtest meer gebeuren en alles wees erop dat het halen van het kwaliteitslabel binnen handbereik was. Coudyser ondervroeg dan ook de burgemeester over het waarom van het afhaken. “Ik begrijp het argument van deze meerderheid niet. Ze willen dit samen met alle Vlaamse kustgemeenten behalen. Nu haakt men net voor de eindmeet af.”

Groene Sleutel

‘Groene Sleutel’ is een ander initiatief van de internationaal erkende organisatie Goodplanet. Het inernationale ecolabel voor toerisme en recreatie zorgt ervoor dat bedrijven zorgvuldig omspringen met water, energie en afval, met oog voor sociale omstandigheden van personeel en gasten en dit zonder toe te geven op vlak van comfort. Goodplanet werkt daarvoor samen met Toerisme Vlaanderen en recent ook met horeca Vlaanderen.

“Tot nu toe is er in Knokke-Heist geen enkel logies met een ‘groene sleutel’. Dit in tegenstelling tot hotels in Brugge en aan de kust. Ook verschillende jeugdlogies aan de kust hebben het kwaliteitslabel. Knokke-Heist kan zeker haar ondernemers nog meer sensibiliseren om dit label te halen. Zo geven we aan dat we als gemeente inzetten op duurzaamheid en krikken we ons imago als kwalitatieve, duurzame en toeristische gemeente op. Meer en meer toeristen zijn daar gevoelig voor”, weet Coudyser.