“Investeringen worden elk jaar opnieuw doorgeschoven”

Op 31 mei 2016, over deze onderwerpen: Begroting, Beleid & financiën

Hoewel Knokke-Heist financieel gezond is, krijgt de burger daar volgens de N-VA fractie te weinig voor terug. Begrotingsexpert Luc Dieltiens  (N-VA): “De gemeente heeft een overschot van om en bij de 43,4 miljoen euro. Toch blijven de onroerende voorheffing, de belastingen, de inkomsten uit parkeren en de verschillende retributies jaar na jaar stijgen, terwijl de kosten dalen en de investeringen stilvallen. We wachten dus met een pak geld op de vele projecten die op de wachtlijst van de burgemeester en co staan. En ondertussen betaalt de Knokke-Heistenaar belastingen.”

In 2013 en 2014 was er reeds een overschot van 30 miljoen euro. 2015 sluit af met opnieuw 13,4 miljoen overschot. De gemeente heeft alles samen nu een overschot van 43,4 miljoen euro. Dat oogt mooi. Alleen is de werkelijkheid minder mooi volgens N-VA Knokke-Heist. De inkomsten, zoals de onroerende voorheffing, de belastingen, de parkeergelden, en de verschillende retributies die inwoners en tweede verblijvers betalen, stijgen jaar na jaar. Die inkomsten waren in 2015 goed voor 90,9 miljoen euro.

De werkingskosten van de gemeente, zijnde kosten voor personeel, veiligheid, politie en brandweer, welzijn, cultuur, jeugd en sport, aanleg van straten... zijn goed voor 72,6 miljoen euro. Dit is 13,6 miljoen euro minder dan oorspronkelijk begroot. Die minder-uitgaven situeren zich voornamelijk in ICT, onderhoud van gebouwen, voertuigen, groen en de kosten van water, gas en elektriciteit,. Meer inkomsten en minder uitgaven betekent een groter overschot nl. 18,3 miljoen euro.

“Ook in 2015 moeten we opnieuw vaststellen dat de investeringen veel lager liggen dan begroot. Dit komt omdat er weinig plannen effectief uitgevoerd worden. Jaar na jaar schuift men de niet-gebruikte investeringsbudgetten door naar het volgend jaar.”, legt Luc Dieltiens uit.” Oorspronkelijk waren er voor 7,4 miljoen euro investeringen gepland in 2015. Bij de begrotingswijziging in november 2015 stelde men al bij tot 4,7 miljoen euro. En uiteindelijk hebben we zelfs 2,5 miljoen euro investeringsbudget over. Dit doet geen enkele gemeente in Vlaanderen ons na. Maar dit betekent helaas dat Knokke-Heist al drie jaar lang, de helft van deze legislatuur,  niet meer investeert. De belastingbetaler verdient beter. Wij wachten op de echte uitvoering van de talloze projecten van deze meerderheid.  Er is geld genoeg.  Waar wacht men nog op ?”