Is een nieuw parkeerplan met hogere tarieven de oplossing om de parkeerdruk te verminderen in Knokke-Heist ?

Op 28 februari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Knokke-Heist krijgt vanaf 1 april een nieuw parkeerplan, met hogere tarieven en aangepaste betalende zones. Over de doelstelling zijn we het over de partijgrenzen heen. De parkeerdruk is te hoog in Knokke-Heist en het parkeerplan is te complex en moet eenvoudiger. De oplossing die de N-VA naar voren schuift is niet dezelfde als de meerderheid. “Wij zouden eerst gratis randparkings met shuttledienst en ondergrondse rotatieve parkings voorzien. Ook mobiliteitsmaatregelen om bruisende belevingswinkelstraten te creëren, dringen zich op. Een eenvoudig parkeerplan is dan het sluitstuk. Tarieven verhogen is niet opportuun want dat is ten koste van de belastingbetaler, de inwoner, de handelaar of werkgever, en de bezoeker." vindt Cathy Coudyser, N-VA fractieleidster.

Volgens de N-VA zijn de doelstellingen nobel maar de oplossing die nu donderdag op de gemeenteraad voorligt, is maar een halve oplossing. "Om de parkeerdruk te verminderen in het centrum van Knokke-Heist moet men de auto zoveel mogelijk uit het centrum halen. Zo stelt de N-VA voor om aan de afrit A11 en aan het binnenrijden van Heist gratis randparking te voorzien. De vele bezoekers zullen met plezier hun auto daar achterlaten. Als je er ook shuttles naar de toeristische trekpleisters voorziet en andere dienstverleningen zoals toeristisch infopunt, cateringautomaten of fietsdeelsystemen, dan stimuleer je mensen om daar te parkeren. Ook voldoende betalende rotatieve parkings, onder openbare pleinen of in de nabijheid van de stations, zullen de parkeerdruk verminderen. Deze zijn er op vandaag helaas nog niet." vult fractieleidster Cathy Coudyser (N-VA) aan.

Daarnaast stelt de N-VA ook voor om het fietsen meer te stimuleren. Daarvoor hebben we voldoende veilige en goede fietsinfrastructuur nodig. Vlaanderen stimuleert gemeenten om te investeren in fietspaden en biedt 1 euro aan tegenover 1 euro lokale middelen. Ook een betere afstemming van het openbaar vervoer binnen Knokke-Heist en het inzetten op deelauto's en deelfietsen, shuttle-diensten voor senioren en private vervoersmaatschappijen zou de parkeerdruk verminderen. Deze maatregelen zijn in tijden van klimaatdiscussies ook het overwegen waard. Dat is haalbaar, betaalbaar en realistisch.

Onze lokale handel en horeca maar ook onze KMO's zijn de motor van onze gemeente en onze welvaart. Knokke-Heist maakt trouwens op voorstel van N-VA werk van handelskernversterking. Er lopen studies om de Lippenslaan, Dumortierlaan en Kustlaan om te toveren tot belevingswinkelstraten. Het is dan ook logisch dat nieuwe mobiliteitsmaatregelen nodig zijn. "Aangename winkelwandelboulevards verdragen niet teveel auto's. Er moet een evenwicht gezocht worden tussen bereikbare en leefbare belevings-shoppingstraten. Dat shop-en go nu ingevoerd wordt, is een goede zaak. We stellen dit al jaren voor. Mede onder druk van Unizo werd dit in laatste instantie nog toegevoegd aan het nieuwe parkeerplan." stelt Cathy Coudyser tevreden vast.

Dit parkeerplan is ook waardevol omwille van het invoeren van nieuwe technologieën. Maar de hogere tarieven zijn de facto een belastingverhoging, betaald door zowel de inwoner als de bezoeker van Knokke-Heist. Nu is de omzet uit parkeergelden 7,4 miljoen euro. Met het nieuwe plan stijgt dat tot 10,7 miljoen. Een stijging van 3,3 miljoen euro of 45%. "Laat ons dit plan na de zomer evalueren en eventueel nog bijsturen. De twee criteria zijn : vereenvoudiging en parkeerdruk weghalen. Tegelijk moeten we verder werk maken van een geïntegreerde en duurzame mobiliteits-shift. We hopen dit in het nieuw meerjarenplan terug te vinden." besluit Coudyser (N-VA).