Jaarlijkse verhoging van belasting voor kampeeruitbaters schrappen

Op 29 april 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Economie & Werk, Ondernemen

Het belastingreglement voor kampeeruitbaters wordt donderdag op voorstel van de meerderheid en met steun van de N-VA aangepast.  “Daarmee creëren we opnieuw een gelijk speelveld tussen alle toeristische ondernemers in Knokke-Heist.” legt Coudyser uit.   N-VA stelt ook voor om van die gelegenheid ook gebruik te maken om de geplande jaarlijkse belastingverhoging te schrappen.  “Met deze langdurige coronacrisis kunnen campinguitbaters hun middelen beter investeren in duurzaamheid, energiezuinigheid, digitalisering of andere innovaties.  Zo blijven onze campings kwaliteitsvolle, veilige logies.” weet Cathy Coudyser, gemeenteraadslid in Knokke-Heist en  parlementslid die het toerismebeleid al jaren mee vorm geeft.  Het College zal deze suggestie meenemen en nader bekijken.  N-VA hoopt dat de beslissing binnenkort kan genomen worden.

Tijdens de gemeenteraad van donderdag (29 april) werd het belastingreglement voor kampeeruitbaters aangepast.  Tot nu betaalden campinguitbaters 150 euro/plaats die ze aanbieden.  Vanaf nu wordt een onderscheid gemaakt tussen plaatsen voor campers, tentjes, trekcaravans of overnachtingsmogelijkheden op een camping tot maximaal 31 dagen en plaatsen voor stacaravans.  Stacaravans mikken op eigenaars die er langere periode of het hele jaar door kunnen verblijven zonder er gedomicileerd te zijn.  “Aangezien andere toeristische logiesuitbaters zoals hotels, B&B’s en vakantiewoningen ook geen belasting betalen wordt met deze aanpassing het gelijk speelveld tussen alle toeristische ondernemers opnieuw gerespecteerd.   Dat is voor N-VA belangrijk. Wij steunen dan ook die aanpassing van het reglement.” licht Cathy Coudyser toe.

Daarnaast vraagt de N-VA om het bedrag van 150 euro/plaats aan te houden tot 2025.  In 2019 besliste de gemeenteraad, ook met steun van de N-VA om jaarlijks het bedrag te vermeerderen met 10 euro.  “Maar toen wisten we niet dat de coronacrisis de toeristische sector zo lang en zo hard zou treffen.” geeft Coudyser mee.  De campingsector werd tijdens de tweede golf zelfs verplicht gesloten, terwijl andere logiesvormen mochten open blijven.  De Raad van State heeft zich in februari uitgesproken en toen pas konden ze na 4 maanden weer open.  Ze zagen bezoekers en inkomsten dalen en kosten stijgen door bijkomende investeringen om aan de veiligheidsprotocollen te voldoen.

De N-VA is overtuigd dat deze geste van het gemeentebestuur kan helpen om de campinguitbaters met de uitgespaarde middelen – ondanks de crisis - te laten investeren in bvb. digitalisering, duurzaamheid of energiezuinigheid op hun camping.  “Daarmee wint ook Knokke-Heist opnieuw.  Wij zijn een unieke gemeente die houdt van kwaliteit.  De vele bezoekers van Knokke-Heist mogen dan ook na de coronacrisis zeker zijn van kwaliteitsvolle, veilige, duurzame en innovatieve logies.” besluit Coudyser (N-VA).

De burgemeester gaf aan dit samen met zijn collegeleden verder te bekijken.  De N-VA hoopt hun voorstel gevolgd wordt en dat de beslissing snel kan genomen worden.