Jeugdraad slachtoffer van onverantwoord beleid. Schepen van jeugd en college steken kop in het zand

Op 30 oktober 2017, over deze onderwerpen: beleid gemeente

N-VA Knokke-Heist is bezorgd over de manier waarop het gemeentebestuur omgaat met de jeugdraad. Volgens de N-VA zadelt het gemeentebestuur de jeugdraad op met onverantwoorde risico’s  die ingaan tegen de opdrachten van een adviesraad. Daardoor wordt de eigenlijke opdracht van een jeugdraad met de voeten getreden. De N-VA waarschuwt voor de consequenties. De leden van de jeugdraad, en niet het gemeentebestuur, zijn nu zonder het zelf te weten hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele schade of ongevallen en financiële risico’s. “Zelf ben ik jarenlang leidster geweest in de KSA en lid van het dagelijks bestuur van de jeugdraad. Ik vind het daarom onaanvaardbaar dat het gemeentebestuur een dergelijk zwaard van Damocles boven de jeugdraad toelaat. We dringen daarom aan op transparantie en vragen een doorlichting”, stelt fractieleidster Cathy Coudyser (N-VA).

“Ik ben zelf een kind van de jeugdbeweging en zat zelf in de jeugdraad. De N-VA draagt de jeugdwerking ook in Knokke-Heist een warm hart toe”, zegt Coudyser. “Het leert jongeren verantwoordelijkheid nemen, samenwerken en keuzes maken die belangrijk zijn voor de gemeente waarin ze wonen en leven. Wij appreciëren enorm wat de vele vrijwilligers die zich dagdagelijks inzetten voor de jeugd doen. Ook hun organisatietalent en enthousiasme om de jeugd vele activiteiten te bieden, verdienen diep respect. Maar hoe het college en de schepen van jeugd in het bijzonder, deze jongeren onverantwoorde risico’s laat nemen, is onbegrijpelijk. Ze worden het slachtoffer van het lakse beleid”.

De werking van jeugdraden zou een toonbeeld moeten zijn van behoorlijk bestuur. Volgens Coudyser houdt het gemeentebestuur in Knokke-Heist zich niet aan de regels. Op die manier kunnen jongeren slachtoffer worden van hun eigen enthousiasme. Coudyser: “De jeugdraad heeft in de eerste plaats een adviesfunctie. Daarvoor beheren ze een bankrekening, die niets meer is dan een doorgeefluik voor het ontvangen van werkingssubsidies vanuit de gemeentekas en voor het uitbetalen van subsidies aan jeugdverenigingen om hen financieel te ondersteunen. Bovendien heeft de jeugdraad ook geen officieel statuut, met als gevolg dat die jongeren die de raad van bestuur uitmaken, hoofdelijk aansprakelijk zijn. Het feit dat een adviesraad geen rechtspersoonlijkheid heeft, maakt ook dat de jeugdraad nooit zelf ‘bezit’ kan hebben. Uiteraard kunnen ze ook zaken organiseren. In de meeste gemeenten gaat het dan over een verkeersveilige actie rond scholen, een vormingsactiviteit voor leiding van jeugdbewegingen, een actie rond meer speelpleintjes enz. In Knokke-Heist organiseert de jeugdraad heel veel activiteiten zoals zomerfuiven, Kidsevent met K3 en Samson en Gert, optreden van Niels Destadbader en the Magnificent Flying Thunderbirds… Niets mis met hun organisatietalent, maar het financieel risico dat ze hierbij lopen, alsook de hoofdelijke aansprakelijkheid die ze hebben, legt een ongelooflijk risico bij de jongeren. Wij willen waarschuwen voor Zwinneblomme toestanden.”

Daarbovenop maakt de N-VA zich echt zorgen. Uit de verslagen van de jeugdraad blijkt immers dat er de afgelopen drie jaar nergens een financieel jaarverslag te vinden is. De jeugdraad, noch de ambtenaren, noch het college laat staan de gemeenteraad heeft zicht op de financiële draagkracht van de jeugdraad. Dit is op zijn minst onverstandig. En bovendien heeft de jeugdraad een camionette en een hele lijst materiaal in bezit, dat ze verder uitlenen aan jeugdverenigingen. Ook daar waarschuwt de N-VA voor de risico’s indien er iets fout loopt. De jeugddienst kan dit perfect in bezit nemen en de jeugdraad laten instaan voor de uitleendienst zelf.

Uit bezorgdheid kaartte de N-VA dit recent ook aan op de gemeenteraad. “Wij zijn verbluft als het enige antwoord van de burgemeester is dat hij alle vertrouwen heeft in de jeugdraad. Wel, ook wij hebben alle vertrouwen in de jongeren, maar wantrouwen dit college over dit wanbeleid. Hoog tijd om werk te maken van een grondige doorlichting. Wij willen heel wat activiteiten voor de jeugd, maar wij willen niet dat diezelfde jongeren moeten opdraaien voor de risico’s. Die moeten bij de gemeente liggen”, besluit Coudyser.