Knokke-Heist bouwt bijencentrum met geld bestemd voor lokale economie, logica zoek volgens de N-VA

Op 3 juni 2016, over deze onderwerpen: Leefomgeving, Lokale economie, Natuur

In het budget voor 2016 wordt 300.000 euro extra voorzien voor lokale economie. “Deze 300.000 euro is voorzien voor de uitbouw van een educatief bijencentrum. Dat de gemeente inzet op bijen en de biodiversiteit, is een goede zaak. Maar het is ons niet duidelijk wat de concrete link is tussen een bijencentrum en de lokale economie. Bovendien stellen we ons de vraag of dit wel nuttig is in een gemeente die al meer dan voldoende doet voor de bijen. Geld voor lokale economie wordt volgens ons dan ook beter gebruikt voor de ondersteuning van de lokale economie in onze gemeente”, vindt fractieleidster Cathy Coudyser (N-VA).

“Wat een bijencentrum precies kan betekenen voor de lokale economie weten we niet”, zegt Coudyser die de bijenproblematiek ook in het Vlaams parlement opvolgt. “Dit lijkt eerder een speeltje van de burgemeester. Vroeger had hij het Zwin. Dat is nu een provinciaal domein. Daarna was er de Vlindertuin, een privé-initiatief. En nu heeft hij een nieuwe hobby. Het verschil is wel dat dit nu op kosten van de belastingbetaler gebeurt.” vult Coudyser aan.

De N-VA herhaalt het belang van de bijen voor de biodiversiteit, onderstreept ook het belang om de burger te betrekken bij een bijenvriendelijk beleid en vindt het ook belangrijk dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft. Zo wordt nu al het openbaar plein ingezaaid met bijenvriendelijke bloemenzaad. Elke burger met een onbebouwd perceel grond, zou ook een bijenvriendelijk mengsel voor bloemen kunnen inzaaien, in ruil voor een lagere belasting op onbebouwde percelen. Cathy Coudyser: “Er zijn in de gemeente bijenhotels, een educatieve bijenvriendelijke fiets- en wandelroute en er zijn voldoende bijenvriendelijke acties. Maar een bijeneducatief centrum bouwen als we pas een vernieuwd Zwin-natuurpark hebben, waar ook een plaats is voor bijeneducatie en sensibilisering en waar nog nooit zoveel aandacht zal gaan naar milieu-educatie, vinden we onverantwoord.”

Meer informatie ?

cathy.coudyser [at] n-va.be