Laad&go je elektrisch voertuig aan de laadpunten in Knokke-Heist

Op 2 oktober 2019, over deze onderwerpen: Lokale economie, Mobiliteit en openbare werken

N-VA Knokke-Heist stelde in de gemeenteraad van september voor om de laadpunten voor elektrische voertuigen te voorzien van het ‘laad&go’ principe.  “Met sensoren en slimme technologie kunnen we deze laadpunten optimaal gebruiken en zoveel mogelijk voertuigen laten opladen.  Probleem is nu dat auto’s veel langer dan nodig op het oplaadpunt blijven staan. Eigenaars van de wagen krijgen bij ‘laad&go’ een signaal dat het opladen voorbij is en dat ze de auto moeten verplaatsen.  Doen ze dit niet dan kunnen hoge parkeertarieven op de laadpunten zelf ontmoedigend werken.  Het invoeren van ‘shop&go’ en de evaluatie van het huidig parkeerbeleid tegen april 2020 is een ideaal moment om ook ‘laad&go’ in te voeren.  Wij zijn tevreden dat het college dit voorstel ter harte neemt en dit verder uitwerkt.  Men voorziet ook een snellaadstation aan het ziekenhuis.  Uiteraard zullen we dit met de fractie opvolgen.” zegt Cathy Coudyser, fractieleider voor N-VA.

We juichen met zijn allen het gebruik van elektrische wagens toe.  De gemeente investeert dan ook fors in het installeren van laadpunten op strategische plaatsen, vaak in het kernwinkelgebied.  Probleem  is echter dat die opgeladen auto veel langer, vaak het hele weekend, op het laadpunt blijft staan en daardoor kansen ontneemt voor andere elektrische wagens.

Om aan die problematiek tegemoet te komen, stelt de N-VA fractie bij monde van fractieleidster Cathy Coudyser voor om het principe van ‘laad&go’ toe te passen op deze laadpunten.  “Het komt erop neer dat we via sensoren en slimme technologie weten wanneer een auto oplaadt. De gemiddelde oplaadtijd is 4 uur.  Via een app wordt  de autobestuurder op tijd verwittigd dat het opladen beëindigd is zodat men aangemoedigd wordt om de wagen te verplaatsen naar een niet-betalende of andere parkeerplaats.  Indien men na de oplaadtijd de wagen niet verplaatst, kan men op deze laadpunten, bvb. tussen 9 uur en 22 uur een hoog parkeertarief instellen.  Daarmee ontmoedig je de eigenaars van elektrische wagens om laadpunten te gebruiken als parkeerplaats.” licht Cathy Coudyser toe.

Om dit concreet te realiseren, is overleg en samenwerking met OPC, de firma die het parkeerplan  van de gemeente helpt uitvoeren en de leverancier van de laadpunten, nodig.  “Het nieuwe parkeerplan, in voege sedert 1 april 2019, wordt na één jaar geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.   Het bestuur maakt ondertussen werk van ‘shop&go’.  Het is logisch om die slimme mogelijkheden voor ‘laad&go’ ook in te voeren tegen 2020.” gaat Coudyser verder.

Op langere termijn verwacht de N-VA technologische vooruitgang waarbij batterijen op veel kortere tijd kunnen opgeladen worden. “ Dan zal best gekeken worden naar tankstations, die naast de tanktoestellen ook oplaadtoestellen ter beschikking stellen.  Ook op de randparkings en parkeerhavens voorzien we best laadmogelijkheden, zowel voor auto’s als fietsen.  In Nederland zijn mooie voorbeelden en duurzame oplossingen te vinden.  Zo maken we ook van Knokke-Heist een duurzame en slimme gemeente.” besluit Coudyser haar tussenkomst.

We zijn dan ook uitermate tevreden dat het bestuur onze suggestie volgt en dit meeneemt richting 2020.  Overleg met OPC en de leverancier van de laadpunten is reeds voorzien. Tegelijk gaf het bestuur ook aan te werken aan een snellaadstation met 14 snelle laadpunten naast het ziekenhuis.  Dat kan interessant zijn voor bvb. taxi’s, die in de toekomst allemaal elektrisch moeten rijden.” voegt Coudyser nog toe na de gemeenteraad.