Meerderheid aanvaardt N-VA voorstel en onderzoekt of Uitpas Vlaanderen in Knokke-Heist ingevoerd kan worden

Op 9 november 2016, over deze onderwerpen: Cultuur en erfgoed

De N-VA stelde op de gemeenteraad van oktober voor om het lokale systeem van Uitpas in te passen in het Vlaams systeem. Daar stemt de meerderheid nu mee in. Met een Uitpas kunnen inwoners deelnemen aan alle lokale vrijetijdsinitiatieven. “Al jaren bestaat in Knokke-Heist een lokaal systeem Uitpas. Mijn fractie is dan ook tevreden dat de mogelijkheid onderzocht wordt om aan te sluiten bij het Vlaamse Uitpassysteem. Dat kan een win-win-win betekenen voor alle partijen, de inwoners, tweede verblijvers, de aanbieders van activiteiten en de gemeente zelf”, vindt fractieleidster Cathy Coudyser, die ook als Vlaams volksvertegenwoordiger cultuur opvolgt in het Vlaams parlement.

Door het lokale systeem van Uitpas in te passen in het Vlaamse systeem kunnen inwoners naast activiteiten in Knokke-Heist ook deelnemen aan activiteiten in heel Vlaanderen. Ook buiten Knokke-Heist valt immers heel wat cultuur te beleven, denk maar aan de musea en het Concertgebouw in Brugge, maar ook de andere kunststeden hebben heel wat te bieden. De N-VA is dan ook tevreden dat de meerderheid open staat voor goede N-VA voorstellen en de mogelijkheden gaat onderzoeken.

De voordelen voor de bevolking van Knokke-Heist gelden ook voor de vele tweede verblijvers die in de gemeente verblijven. Zij kunnen met één Uitpas zowel in hun thuisgemeente als op hun vakantieadres en de beide regio’s genieten van cultuur. Cathy Coudyser: “In het Vlaamse Uitpassysteem kunnen de aanbieders van cultuur op die manier nieuwe deelnemers voor hun activiteit aantrekken en de gemeenten kunnen beter monitoren welke activiteiten goed lopen of welke nog wat extra promotie verdienen of op weinig interesse rekenen. Daarmee kunnen gemeenten hun aanbod beter afstemmen op de vraag. Bovendien biedt de Vlaamse Uitpas ook een spaarsysteem. Wie veel deelneemt aan cultuur, spaart punten, die later opnieuw kunnen omgezet worden in cultuur. En voor mensen in armoede bestaat een reductiesysteem. Zonder te stigmatiseren krijgen mensen met minder kansen toch een kans om hun vrijetijd zinvol te besteden.”

De N-VA heeft voorgesteld om contact op te nemen met Cultuurnet, de Vlaamse coördinator van de Uitpas om de mogelijkheden voor Knokke-Heist te bekijken. Zo wordt de Uitpas overal in Vlaanderen uitgerold. Knokke-Heist kan nu ook op de kar springen.

Meer informatie ?

Cathy Coudyser