Meerderheid beslist om AGSO met afvalbeheer te belasten: N-VA Knokke-Heist is bezorgd

Op 1 oktober 2015, over deze onderwerpen: Autonoom Gemeentebedrijf ( AGB ), beleid gemeente

Het Autonoom Gemeentebedrijf (AGSO) wordt belast met het afvalbeheer in Knokke-Heist. Dat besliste Gemeentebelangen op de laatste gemeenteraad. Er zijn twee redenen waarom de N-VA zich onthield.  Geert Deman, gemeenteraadslid (N-VA): ‘We beslissen nu over wie het afvalbeheer in handen neemt zonder een nieuwe langetermijnvisie op het afvalbeleid en beheer in Knokke-Heist. Dat komt pas volgende maand aan bod. Daarmee bedot men de hele gemeenteraad. Je kunt toch niet over een onderdeel beslissen als je het kader waarbinnen je werkt niet kent. Bovendien kiezen de meeste gemeenten in Vlaanderen ervoor om intercommunales met het afvalbeheer te belasten. De motivering waarom Knokke-Heist ervoor kiest om dit via het AGSO zelf te beheren en dus niet in een intercommunale te stappen ontbrak helemaal in het gemeenteraadsdossier.’

Gemeentebelangen kiest ervoor om het Autonoom Gemeentebedrijf (AGSO) het afvalbeheer te laten uitvoeren. Oppositiepartij N-VA is niet opgezet met deze werkwijze. Geert Deman : “We staan voor een nieuwe uitdaging. In Knokke-Heist moet een nieuw afvalbeleids- en beheersplan opgemaakt worden voor de periode 2016-2026. Dit betekent dat we moeten nadenken over de verbranding van ons afval, want de huidige verbrandingsoven voldoet niet meer aan de milieunormen en heeft maar een vergunning tot oktober 2016. Ook de ophaling van het huisvuil, het omgaan met zwerfvuil, het vermarkten van recycleerbaar afval, de toekomst van het recyclagepark zijn keuzes die in het afvalbeleidsplan aan bod komen. Dit plan belooft de meerderheid volgende maand aan de gemeenteraad voor te leggen. Waarom niet samen ? Nu moeten we akkoord gaan om het beheer over te laten aan AGSO maar we kennen het groter kader niet. Dat is toch wel lachen met de gemeenteraad.”

Ook de keuze voor AGSO wordt helemaal niet gemotiveerd. De meeste gemeenten in Vlaanderen werken via een intercommunale aan hun afvalbeheer. Gemeentebelangen kiest echter om het zelf te doen via het Autonoom Gemeentebedrijf. Er wordt een keuze gemaakt maar het blijft gissen in het donker naar de voor- en nadelen van beide mogelijkheden en de motivering van de keuze van de meerderheid.

De beslissing om het AGSO met het afvalbeheer te belasten houdt in dat er ook keuzes moeten gemaakt worden over de samenwerkingen met private partners. Zoals de overeenkomst nu voorligt, komt die keuze enkel toe aan het directiecomité van AGSO en niet aan de Raad van Beheer. “Als die keuze enkel het directiecomité toekomt, onttrekt men de facto belangrijke beslissingen aan de politieke controle.”, aldus Deman.

Meer informatie ?

geert.deman [at] n-va.be