N-VA Knokke-Heist: “Een te grote school bouwen, is onverantwoord in budgettair krappe tijden"

Op 2 juni 2016, over deze onderwerpen: Gemeentelijk Onderwijs, Jeugd, Stadsontwikkeling

N-VA heeft al meermaals vragen gesteld bij de bouw van een nieuwe scholencampus in een gemeente waar steeds minder kinderen geboren worden en waar meer dan voldoende vrije keuze en aanbod kleuter en lager onderwijs is. “De scholencampus de Vonk zal een capaciteit hebben van 400 leerlingen. Dat terwijl er vandaag amper 215 leerlingen. Bovendien kost de bouw van de school handen vol geld. Een te grote school bouwen, is onverantwoord in budgettair krappe tijden. Dat geld kan beter besteed worden”, vindt gemeenteraadslid Luc Dieltiens (N-VA)

Knokke-Heist tekende plannen en leverde in 2010 een bouwvergunning af voor de bouw van een school voor 400 leerlingen.  Vandaag, bij de oplevering, en als binnenkort de school in gebruik genomen wordt, stelt Knokke-Heist de capaciteit negatief bij.  Men geeft vandaag door aan het departement onderwijs dat er maximum 300 kinderen school zullen lopen.

Te grote school

“Men bouwt dus een te grote school.  Bovendien zijn er op vandaag amper 215 leerlingen.  Met een dalende trend geboorten zou het goed zijn het aantal leerlingen rond de 200 te kunnen houden”, meent dieltiens. “Indien in de toekomst toch meer kinderen in De Vonk school lopen, betekent dit automatisch dat dat ten koste gaat van het aantal leerlingen in de Keuvelhoekschool, de Margarethaschool, de H. Hartschool of de MAKZ. De gemeente doet hier dus concurrentie aan met de andere schoolnetten.”

Kostprijs

De bouw van de nieuwe scholencampus kost veel geld.  Waar het eerst begroot was op 6,4 miljoen euro, staat de teller vandaag al op 7,8 miljoen euro.  En dan worden de omgevingswerken voor een betere ontsluiting van de school en de omgeving nog niet meegerekend. “Twee miljoen euro zou worden gerecupereerd door de verkoop van Zevenkote.  Dan betaalt de Knokke-Heistenaar nog 3,2 miljoen euro met belastinggeld en de Vlaming legt er nog  2,6 miljoen euro bovenop.  ‘Dat laatste is echt schandalig”, zegt Luc Dieltiens. “Het zijn budgettair krappe tijden waar de tering naar de nering moet gezet worden. In de grootsteden kampt men met een groot tekort aan scholen. In Antwerpen, Gent en Brussel moet men in tentjes overnachten om je kind in te schrijven in de buurtschool, zitten de leerlingen in containers bij gebrek aan voldoende klaslokalen en wij zetten in Knokke-Heist een nieuwe school voor 400 leerlingen waar amper 215 leerlingen zullen school lopen.  Dit is onverantwoord.  Ik begrijp niet hoe Knokke-Heist en de vorige minister van Onderwijs, Pascal Smet, deze beslissing hebben kunnen nemen.”

Volgens de N-VA betaalt de Knokke-Heistenaar duidelijk te veel voor een school waar te weinig kinderen zullen zijn. Dit geld zou beter gebruikt worden voor andere projecten in Knokke-Heist.  De lokale afdeling van de N-VA haalt aan dat er van goed bestuur hier geen sprake is. “Deze meerderheid nam in het verleden foute beslissinge”, klinkt het nog.

Meer informatie ?

luc.dieltiens [at] n-va.be