N-VA Knokke-Heist pleit voor invoering European Disability Card

Op 25 januari 2018, over deze onderwerpen: Cultuur en erfgoed, Lokaal sociaal beleid - OCMW, Toerisme

N-VA  gemeenteraadslid Fabienne Pottier pleit in Knokke-Heist voor de promotie van de European Disability Card. Dat is een kaart die mensen met een beperking kunnen gebruiken als bewijsstuk om aan te tonen dat zij in ons land erkend zijn.  Pottier: “Met de kaart komen de houders ook in aanmerking voor specifieke toegangstarieven of andere voordelen in de domeinen cultuur, vrijetijdsbesteding en sport. In het verleden stonden mensen met een beperking immers vaak in de kou wanneer zij bij aanbieders van dergelijke diensten hun beperking niet op papier konden bewijzen. Met dit systeem wil de N-VA daar verandering in brengen. Ik breng het dan ook op de gemeenteraad. ”

De European Disability Card (EDC)  werd in oktober 2017 door staatssecretaris Zuhal Demir officieel gelanceerd in Plopsaland De Panne. Daar deed de staatsecretaris een oproep aan alle overheden en sectoren om de kaart te erkennen.  Wie ondersteuning ontvangt van een van de vijf Belgische instellingen die meewerken aan het integratiebeleid voor personen met een beperking, kan daar nu een persoonlijke kaart aanvragen (VAPH, DSL, AViQ, PHARE en de FOD Sociale Zekerheid).  Acht Europese lidstaten stapten ondertussen mee in het project en werkten mee aan de ontwikkeling: België, Roemenië, Estland, Cyprus, Finland, Estland, Malta en Italië.

“Op de gemeenteraad ga ik het gemeentebestuur vragen om mensen met een beperking aan te moedigen de kaart aan te vragen.  Bovendien kan Knokke-Heist zelf nadenken over bijkomende voordelen bij culturele en sportieve evenementen van de stad, voor mensen met een beperking wanneer die beschikken over de European Disability Card”, zegt Pottier. “Daarbij denk ik aan toegankelijke plaatsen bij voorstellingen, snellere doorgang bij evenementen, diverse kortingen en aangepaste tarieven, aangepaste informatie bij evenementen, extra begeleiding e.d.  Knokke-Heist kan deze voordelen oplijsten voor gemeentelijke evenementen maar kan ook het overleg activeren met private spelers. Zo verhogen we de toegankelijkheid voor alle personen met een beperking die in onze gemeente wonen of die hier op bezoek komen”.