N-VA Knokke-Heist volgt financiën gemeentebedrijf AGSO op de voet

Op 6 juli 2016, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

De N-VA neemt akte van de jaarrekening en het jaarverslag van het AGSO. Dat is het stadsontwikkelingsbedrijf van Knokke-Heist waar sedert enkele jaren ook het waterbedrijf toe behoort. Dat waterbedrijf zette in 2015 een winst neer van 1.182.000 euro. De afdeling stadsontwikkeling van het AGSO boekt een verlies van een kleine 600.000 euro. De gemeente moest bovendien ook nog eens bijspringen met een subsidie van 470.000 euro om dat verlies te beperken. Raadslid Geert Deman (N-VA): “Hoewel de financiën over het algemeen onder controle blijven, moeten we de financiën van het AGSO op de voet blijven volgen. Het AGSO moet in de toekomst immers financieel gezond blijven en de uitdagingen zijn groot”.

De N-VA stelt vast dat het waterbedrijf in 2015 een winst van 1.182.000 euro boekte. Geert Deman:“Enerzijds zijn er de rioleringen. Op korte termijn dringen zich daar grote investeringen op. Bij elke heraanleg van straten worden ook de rioleringen aangepakt, denk maar aan de Duinbergenlaan en de Keuvelhoekstraat. Dit zal dus een impact hebben op de financiën van het waterbedrijf. Anderzijds is er het voorzien van drinkwater.”

De afdeling stadsontwikkeling boekt een verlies van een kleine 600.000 euro. Dat heeft te maken met de verkoop van de percelen in Heulebrug die pas in 2016 konden doorgaan. In 2015 werd wel het jeugdcentrum 't Verzet verkocht aan de gemeente. Verder exploiteren ze de parking Duinenwater en de loodsen van het bedrijvencentrum. “Toch moest de gemeente al bijspringen met een subsidie van 470.000. Hadden ze dat niet gedaan was het verlies nog groter”, Voegt raadslid Deman toe.

Hoewel de financiën van het AGSO enigszins onder controle blijven zal de N-VA in Knokke-Heist dit goed blijven opvolgen. “In dit bedrijf worden grote projecten al of niet gerealiseerd ten behoeve van het algemeen belang.  Het is belangrijk dat ze ook in de toekomst een financieel gezond bedrijf blijven”, besluit Geert Deman.

Auteur:                  Geert Deman, gemeenteraadslid

e-mail: geert.deman [at] n-va.be