N-VA stelt gemeentelijke databank en formule ‘Knokke-Heist Draait’ voor

Op 3 april 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie

Om leegstaande handelspanden zoveel mogelijk te activeren, wil de N-VA dat de gemeente alternatieven voorziet om die panden nuttig te gebruiken.  Daarom stelt de N-VA voor om ‘Knokke-Heist Draait’ op te zetten, een gemeentelijke database waar handelaars zich vrijwillig kunnen registreren.  Dit voorstel werd op de afgelopen gemeenteraad ook door de meerderheid aanvaard. Fractieleider Cathy Coudyser (N-VA):“Wie op de databank geregistreerd staat, stelt zijn leegstaand pand ter beschikking van de gemeente en stemt ermee in dat de ruimte flexibel kan gebruikt worden. In ruil daarvoor geniet de eigenaar vrijstelling van de leegstandstaks en krijgt daarbovenop een deel van de gebruiksvergoedingen voor het pand. De gemeente kan deze leegstaande panden voor een beperkte periode aanbieden aan potentiële ondernemers tegen een aangepaste gebruiksvergoeding. Dat biedt kansen aan jonge starters of ondernemers die een nieuw concept willen uittesten”.

Volgens de N-VA is het de taak van een gemeentebestuur om maximaal in te zetten op het activeren van leegstaande commerciële panden. In dat kader nam de gemeenteraad de principes van een N-VA voorstel aan om in het leegstandsreglement een vrijstelling te verlenen aan eigenaars van handelspanden die instemmen om hun goed te laten registreren in een gemeentelijke database waaraan een reeks voorwaarden gekoppeld zijn.  De belangrijkste voorwaarde is dat eigenaars akkoord gaan met een aangepaste gebruiksregeling en dat de gemeente hun pand flexibel kan inzetten. Deze regeling is beperkt in de tijd en geldt voor een periode van zes maanden tot een jaar. In ruil genieten de eigenaars één jaar vrijstelling van de leegstandsbelasting.

Win-win-win

“Dergelijke regeling zorgt eigenlijk voor een win-win-win situatie”, meent Cathy Coudyser. “Zowel de eigenaars, de gemeente en de ondernemers worden er beter van. Eigenaars die zich op de database registreren, krijgen immers een jaar lang vrijstelling van leegstandstaks. Bovendien krijgen ze ook een aangepaste gebruikersvergoeding voor een pand dat anders niks opbrengt. Voor de gemeente zelf zitten er ook heel wat voordelen in ons voorstel. Wanneer de leegstand daalt, is dat zonder meer positief voor het imago van de gemeente. De gemeente geeft op die manier immers kansen aan starters en succesvolle concepten kunnen duurzaam geïmplementeerd worden. Zo wordt Knokke-Heist opnieuw een bruisende, levendige en innovatieve handelsgemeente. Ons voorstel creëert ook kansen voor ondernemers. Op een laagdrempelige manier worden via ons voorstel immers panden ter beschikking gesteld waar ondernemers ‘out of the box’ kunnen werken. Zo krijgen ondernemers en handelaars de kans om te experimenteren met innovatieve concepten, alternatieve etalageruimte, public relations, enzovoort. Startende ondernemers krijgen overigens de kans om hun zaak of concept in reële marktomstandigheden concreet uit te testen”, besluit Coudyser.