N-VA steunt de beslissing om onderhandelingen met GO! op te starten

Op 23 februari 2022, over deze onderwerpen: Gemeentelijk Onderwijs

De N-VA in Knokke-Heist gaat akkoord om onderhandelingen op te starten met GO! over de mogelijke inkanteling van het gemeente-onderwijs. “Wij hebben alle begrip voor de emoties en onzekerheid die nu leeft bij directie, leerkrachten, ouders en leerlingen. Maar deze beslissing opent perspectieven om alle kinderen in Knokke-Heist kwaliteitsvol onderwijs te geven in state of the art schoolgebouwen. Bovendien bieden vrijgekomen locaties in Knokke-Heist enorme kansen om verder te werken aan onze duurzame en leefbare buurten met aandacht voor betaalbaar wonen voor nestverlaters, jonge gezinnen en eenoudergezinnen.” aldus fractieleider Cathy Coudyser (N-VA).

Aandachtspunten bij onderhandelingen

De N-VA vraagt om hiervoor een deskundig onderhandelingsteam aan te stellen dat zowel maximale garanties voor het personeel verdedigt als ook op basis van correcte actuele waarde-inschattingen van grond en patrimonium onderhandelt. Verloning en loopbaantoekomst zijn voor het personeel belangrijk. Maar ook het pedagogisch project van de eventueel samen te smelten scholen waar ouders, leerkrachten en kinderen voor kiezen moet duidelijk zijn. Cathy Coudyser : “We hebben alle vertrouwen dat na de eerste emoties open, transparant en constructief geïnformeerd en overlegd wordt met alle betrokkenen. Wij zullen dat vanuit onze rol dan ook bewaken.”

Kansen voor de toekomst

Een dalend aantal schoolgaande kinderen, 3 schoolnetten met kwaliteitsvol basisonderwijs op 15 verschillende schoolsites en gebouwen die veelal sterk verouderd zijn en dringende grondige renovaties zich opdringen. Dat is de huidige situatie in Knokke-Heist. “Vrije schoolkeuze voor ouders zowel in Knokke als in Heist, met kwaliteitsvolle, warme scholen in de buurt van jonge gezinnen, is voor N-VA essentieel. We moeten durven keuzes maken om scholen te centraliseren op één site en er een State of the Art school te bouwen met ruimte om op een hedendaagse manier les te geven en kinderen te laten openbloeien.” vindt Coudyser (N-VA).

De school van De Pluim is zo’n “School van Morgen” en biedt voldoende capaciteit om daar, straks naast de nieuwe betaalbare Keuvelwijk, de kleuters en leerlingen van de Pluim en MiniMakz samen in onder te brengen. Dat blijkt uit het voorbereidend werk van de stuurgroep. Ernaast is plaats voor een tienerschool en het secundair Go! onderwijs. De huidige schoolsite aan de Albertlaan en Pierslaan zou kansen bieden om ondergrondse parkeergarages en een betaalbaar woonproject te realiseren. Dit op een unieke locatie in het centrum van Knokke. “Bij betaalbare woonprojecten die Knokke-Heist kan regisseren, wordt samengewerkt met projectontwikkelaars die bouwen en een percentage woningen of appartementen onder de marktprijs aan de gemeente overlaten. Die woningen wijst Knokke-Heist toe aan jonge gezinnen met een bescheiden inkomen. Win-win-win voor iedereen. En een reden te meer om de onderhandelingen met GO! tenminste op te starten.” geeft Coudyser mee.

Het voorbereidend onderzoek toont ook aan dat de nu leegstaande schoolsite aan de Heistlaan voldoende groot is om alle leerlingen van het Anker en de Zeeparel een gloednieuwe, klimaatneutrale school te geven. De vrijgekomen schoolsite van de oude visserijschool en de Zeeparel kan dan weer kansen bieden om meer groen in het centrum te creëren. Een bundeling van diensten zoals de Strijkwinkel en de Kringwinkel, al of niet gecombineerd met een betaalbaar woonproject, zal ook het centrum van Heist ten goede komen. Het Anker kan als groene zone, naast belevingsmuseum ‘Sincfala’ verder ontsloten worden. “Om die toekomstmogelijkheden voor Knokke-Heist, voor onze kinderen en kleinkinderen, maximale kansen te geven, moeten we ten minste onderhandelingen opstarten.” besluit Coudyser (N-VA).